کد خبر: ۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در یکصد و هشتاد و یکمین نشست عادی خود با پخش نماهنگی، از حضور چندساله بیژن زنگنه در وزاتخانه‌های نفت و نیرو ایران قدردانی کرد.

قدردانی اوپک از زنگنهبه گزارش مخاطب۲۴ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت، ۱۳ کشور عضو اوپک در نشست روز پنجشنبه (دهم تیرماه) ضمن بررسی گزارش‌های مالی و حسابرسی سال ۲۰۲۰ در نشست پشت در‌های بسته در جریان صد و سی و پنجمین نشست هیئت کمیسیون اقتصادی اوپک (ECB) و همچنین تازه‌ترین گزارش محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک از شرایط بازار نفت قرار می‌گیرند.
در صد و سی و پنجمین نشست هیئت کمیسیون اقتصادی اوپک که ۲۵ خردادماه برگزار شد بر نقش راهبردی توافقنامه همکاری (DoC) در غلبه بر دو رکود جهانی چرخه نفت در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ تأکید شده است.

افزایش عرضه نفت برای ماه اوت (مردادماه - شهریورماه) یا تمدید محدودیت عرضه از سناریو‌های محتمل در این نشست خواهد بود، اما هر تصمیمی در این نشست نیاز به همراهی متحدان این سازمان خواهد داشت.

اوپک و متحدانش در قالب ائتلاف اوپک پلاس از ماه مه سال ۲۰۲۰ در واکنش به فروپاشی تقاضا در بحبوحه شیوع ویروس همه‌گیری جهانی کووید- ۱۹ روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت خود کاستند و قرار است این محدودیت تا آوریل سال ۲۰۲۲ پایان یابد.

محدودیت عرضه این گروه تا ژوئیه به روزانه ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه می‌رسد.

اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود (ژوئن) تقاضای جهانی نفت برای سال ۲۰۲۱ را ۹۶ میلیون و ۵۸۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد که ۱۲۰ هزار بشکه بیشتر از ماه آوریل و ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار بشکه معادل ۵.۹۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.

قیمت سبد نفتی اوپک در ۶ ماه گذشته و در فاصله دو نشست این سازمان ۲۶ دلار و ۹۱ سنت افزایش یافته است.

قیمت سبد نفتی اوپک در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰، ۴۶ دلار و ۴۳ سنت بود که این رقم اکنون به ۷۳ دلار و ۳۴ سنت رسیده است.

هجدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به ائتلاف اوپک پلاس مطابق برنامه ساعاتی پس از این نشست برگزار شد.

آخرین حضور؛ قدردانی «اوپک» از «زنگنه»

سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در یکصد و هشتاد و یکمین نشست عادی خود با پخش نماهنگی، از حضور چندساله بیژن زنگنه در وزاتخانه‌های نفت و نیرو ایران قدردانی کرد.

بر طبق این گزارش، این نماهنگ که به مناسبت آخرین حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت در نشست وزیران نفت و انرژی اوپک تهیه شده است همزمان با یکصد و هشتاد و یکمین نشست عادی این سازمان پخش شد.

محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک در این نماهنگ گفت:

«در این لحظه تاریخی، می‌خواهم چند دقیقه از وقت شما را صرف قدردانی عمیق و نوستالژی درباره مشارکت‌های تاریخی بیژن زنگنه از جمهوری اسلامی ایران در اوپک در طول دوره کاری طولانی و درخشان ایشان کنم. در واقع، ما به دلیل خدمات جانانه ایشان به این سازمان در طول سال‌های متمادی به عنوان رئیس هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران بسیار قدردانیم.

زنگنه در دوران تصدی وزارت نیرو از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۷ و سپس به عنوان وزیر نفت از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ و از ۲۰۱۳ تاکنون، خدمات متمایزی به کشور خود و این سازمان ارائه داده و با شخصیت با وقار خود، ویژگی‌های منحصر به فردی در راهبری و تخصص دیپلماتیک نمایان کرده، ایشان نمونه بارز نجابت و تجسم صداقت است.

شما به‌عنوان طولانی‌ترین رئیس هیئت نمایندگی یک کشور عضو اوپک، در میان همتایان خود در این صنعت و در دبیرخانه احترام بالایی دارید. دانش علمی و تخصص صنعتی شما بسیاری از نشست‌های وزیران، سمینار‌های اوپک و رویداد‌های صنعتی که در آن‌ها شرکت کرده‌اید را تحت تأثیر قرار داده و غنی کرده است.

به عنوان ریش‌سفید نشست اوپک و نشست‌های وزارتی اوپک و غیر اوپک (اوپک پلاس)، رهبری با وقار و حضور قدرتمند جنابعالی تأثیری قابل توجه ایجاد کرده است، به‌ویژه در چالش برانگیزترین دوران در دهه‌های گذشته. من به شما اطمینان می‌دهم که موفقیت ما بدون فداکاری، احساس کار گروهی و ذکاوت دیپلماتیک شما، چیزی که امروز هست، نبود. همه ما از دانش و چشمه خرد شما بهره‌مند شدیم.

به‌تازگی اوپک از رهبری و مشارکت شما بهره بی‌نظیری برد که به حصول اعلامیه همکاری اوپک و غیراوپک منجر شد که در واقع به چشم‌اندازی بدیع برای ایجاد چارچوبی مؤثر به‌منظور همکاری در زمینه انرژی جهان بدل شد. این همکاری برجسته همچنان تأثیر عمیقی بر صنعت نفت جهان دارد و به آن کمک می‌کند تا با موفقیت در جهت‌یابی و غلبه بر چالش‌های جهانی مانند همه‌گیری کرونا فائق آید.

در حالی که برای بزرگداشت شصتمین سالروز تأسیس اوپک در سپتامبر ۲۰۲۱ در بغداد آماده می‌شویم، من به ویژه از مشارکت‌های تاریخی جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو بنیانگذار اوپک و تعهد بی‌حد و حصر آن به اصول ابتدایی این سازمان قدردانی می‌کنم.

تحت هدایت توانمند شما، هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته نقشی برجسته در امور اوپک داشته و اغلب به‌دلیل خلاقیت در جست‌وجوی سازش و یافتن راه‌حل‌های مناسب در میان کشور‌های عضو شناخته شده است. به نمایندگی از اوپک، برای شما عمر طولانی، رضایت‌خاطر، سلامتی و موفقیت‌های مداوم در آینده آرزو می‌کنم.»

محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان نیز در بخشی از این نماهنگ گفت:

«دوست عزیزم، همکار گرامی، آقای زنگنه. این روز برای بسیاری از ما یک روز غم‌انگیز است، اما من تصمیم دارم آن را برای شما جشن بگیرم. می‌خواهم از سهم شما در صنعت و کمک‌های شما تجلیل کنم و بیشتر از همه، تا آنجا که به من مربوط است، سهم شما در توسعه خودم است.

من هنگامی که تازه وزیر شده بودم، با شما قدم‌زدن را آغاز کردم و شما هرگز برای حمایت از من فروگذار نکردید. صحبت‌های‌مان را به عنوان مشاوره و مذاکرات‌مان را به عنوان نصیحت در نظر گرفته‌ام. باور کنید در طول حدود ربع قرن که ما یکدیگر را می‌شناسیم، شما مرا نصیحت کرده‌اید و در پیشرفت من مؤثر بوده‌اید.

من صمیمانه متشکرم و می‌خواهم برای شما بازنشستگی خارق‌العاده آرزو کنم که در آن از وقت زندگی خود لذت ببرید. این آغاز آرامش است. این نخستین بار برای خودتان بودن است و من فکر می‌کنم شما باید آنچه را که به دست آورده‌اید جشن بگیرید.

شما نه تنها به اوپک، بلکه به بسیاری از ما که به صادرات نفت خام خود به بازار وابسته هستیم، کمک کرده‌اید. خرد شما، آرامش شما، ارزیابی شما از شرایط دشوار به‌واقع بسیار تأثیرگذار بوده است و من آن را کمکی بسیار گرانبها می‌نامم.»

و ...

در این نماهنگ بخشی از سخنان وزیر نفت در نشست و سمینار‌های اوپک پخش شد و راوی این نماهنگ بیان کرد که بیژن زنگنه در حالی دوره تصدی خود را به‌عنوان وزیر نفت به پایان می‌رساند که دوره‌ای بسیار موفق در انرژی ایران به پایان می‌رسد. با این حال، میراث مثبتی که زنگنه برای ایران و اوپک به جا گذاشته است، تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت. راوی همچنین یادآور شد که در زمان تصدی زنگنه، ایران میزبان بسیاری از رویداد‌های مهم اوپک بود. مهمترین آن یکصد و سی و پنجمین نشست وزارتی اوپک بود که شانزدهم مارس سال ۲۰۰۵ میلادی در شهر باستانی اصفهان برگزار شده است.

وزیر انرژی عربستان: به دوستی با زنگنه افتخار می‌کنم

وزیر انرژی عربستان گفت: دوستی با آقای زنگنه همواره راهبردی بوده است و من به این دوستی افتخار می‌کنم.

در این گزارش، عبدالعزیز بن‌سلمان در افتتاحیه صد و هشتاد و یکمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) پس از پخش نماهنگی به مناسبت آخرین حضور بیژن زنگنه در نشست‌های این سازمان، اعلام کرد: به دوستی با زنگنه افتخار می‌کنم.

وی افزود: زنگنه دوست شخصی من است و از زمانی که به اوپک ملحق شدم، دوست یکدیگر بوده‌ایم. من همیشه دوستی با ایشان را معنی‌دار می‌دانم.

وزیر انرژی عربستان با بیان اینکه دوستی با آقای زنگنه همواره راهبردی بوده است، ادامه داد: ما خود را به اوپک محدود نکردیم و توانستیم موفقیت‌هایی به دست آوریم.

بن‌سلمان در پایان خطاب به زنگنه یادآور شد: به دوستی با آقای زنگنه افتخار می‌کنم و افتخار می‌کنم شما من را دوست خود بدانید؛ دوست دارم این دوستی را تا زمانی که زنده هستم ادامه دهم.

وی با بیان اینکه با وجود تناقض‌ها موفقیت‌های زیادی را در طول سال‌ها همکاری بدست آوردیم، گفت: واقع گرایی، فهم و درک ایشان در اهمیت جدا کردن مسائل مختلف بسیار کمک کننده بوده است.

۱۳ کشور عضو اوپک هم‌اکنون در نشست پشت در‌های بسته در حال بررسی سیاست‌های این سازمان برای ۶ ماه آینده هستند.

آزودو: اوپک از راهبری زنگنه بهره بسیار برده است

رئیس دوره‌ای نشست اوپک گفت: اوپک از راهبری آقای زنگنه بسیار بهره برده است و جای باسابقه‌ترین وزیر نفت در اوپک خالی خواهد ماند.

بر اساس این گزارش، جیامانچینو آزودو، رئیس نشست اوپک و وزیر معادن و نفت آنگولا در افتتاحیه صد و هشتاد و یکمین نشست عادی وزیران نفت و انرژی سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک)، پس از پخش نماهنگی به مناسبت آخرین حضور زنگنه در نشست‌های این سازمان، با بیان این مطلب افزود: در دوران شیوع ویروس همه‌گیری جهانی کرونا سختی‌های زیادی را تحمل کردیم و اکنون زمان آن نیست که با توجه به ویروس جدید کرونا، از توجه به بازار نفت غافل شویم.

وی با یادآوری اهمیت کاهش داوطلبانه تولید اوپک پلاس در ماه‌های مارس و آوریل که منجر به موفقیت اتحاد میان اوپک و متحدان غیرنفتی آن شد، اظهار کرد: این موضوع سبب شد تا از تولید بیش از حد نفت جلوگیری کنیم.

رئیس نشست اوپک با اشاره به امیدواری‌هایی که هم اکنون در بازار به دلیل رشد اقتصادی ایجاد شده است، تصریح کرد: با این حال وقت آن نیست که از تلاش‌هایی که تاکنون انجام داده‌ایم دست بکشیم. چرا که حضور سویه‌های جدید ویروس کرونا و افزایش تعداد مبتلایان در برخی از کشور‌ها یادآور برخی از نااطمینانی‌های مهم در بازار نفت است.

آزودو با بیان اینکه در واقع پاندمی کرونا تنها نگرانی ما نیست، زیرا با توجه به رشد اقتصادی که هم اکنون شاهد آن هستیم، این امر تاثیر مهمی در بازار خواهد داشت، افزود: از سوی دیگر باید به یاد داشته باشیم که برخی از اعضا منابع کافی در اختیار ندارند که تولیدشان را کم کنند و نیاز دارند که همسو با رشد اقتصاد جهانی حرکت کنند.

وی همچنین بر اهمیت تحلیل انرژی تاکید کرد و گفت: تحلیل انرژی باید همسو با تحلیل‌هایی که در مورد تغییرات آب وهوایی انجام می‌شود حرکت کند. از این رو ما نیز تصمیم گرفتیم نخستین میزگرد درباره تغییرات آب و هوایی را در ششم سپتامبر برگزار کنیم که در این ارتباط هم اوپک در حال تنظیم کارگروه‌هایی در این ارتباط است.

سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در یکصد و هشتاد و یکمین نشست عادی خود با پخش نماهنگی، از حضور چندساله بیژن زنگنه در وزاتخانه‌های نفت و نیرو ایران قدردانی کرد.

زنگنه: بقا و موفقیت اوپک؛ مرهون ۶۰ سال همکاری و عقلانیت

وزیر نفت گفت: قبول همکاری بر مبنای منافع ملی کشور‌ها و حاکمیت عقلانیت در روابط، اصلی است که به‌رغم همه فراز و نشیب‌ها و تنش‌های بزرگ بین اعضا در ۶۰ سال، باعث بقا و موفقیت اوپک شده است و همه از این روابط سود برده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیژن زنگنه در یکصد و هشتاد و یکمین نشست اوپک که از دقایقی پیش آغاز شده است، پس از پخش نماهنگی که به مناسبت آخرین حضور وی در نشست ۱۸۱ عادی اوپک پخش شد، سخنانی به شرح زیر ایراد کرد:

«بسم الله الرحمن الرحمآ

خانم‌ها - آقایان

از همه سخنان محبت‌آمیزی که گفته شد، صمیمانه تشکر می‌کنم.

به نظرم اوپک تنها سازمان اقتصادی جهان سوم است که در فعل و انفعالات اقتصادی جهان تأثیرگذار است. این سازمان بر اساس یک اصل طلایی تشکیل شده و به طرز بی‌نظیری نیز در طول عمر ۶۰ ساله خود موفق بوده است. این اصل، پذیرش ضرورت همکاری در عین رقابت و حتی اختلافات سیاسی میان اعضاست. این برای جهان سوم یک اصل طلایی است، زیرا به‌طور معمول کشور‌ها در جهان سوم یا با هم خوبند یا در حال نزاع و کشمکش با همدیگر هستند.

قبول همکاری بر مبنای منافع ملی کشور‌ها و حاکمیت عقلانیت در روابط، اصلی است که به رغم همه فراز و نشیب‌ها و تنش‌های بزرگ بین اعضا در ۶۰ سال باعث بقا و موفقیت اوپک شده است و همه هم در این روابط سود برده‌اند.

اوپک در ۶۰ سال گذشته با رعایت این اصل، حتی در موارد زیادی سبب بهبود روابط سیاسی بین کشور‌ها شده است و این کلام درستی است که وزیران اوپک به معنایی وزیران خارجه دوم کشورهایشان هم هستند.

تلاش جمهوری اسلامی به عنوان عضو مؤسس اوپک، همواره بر همکاری موثر با فعالان این عرصه، چه میان اعضای اوپک و چه دیگر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ استوار بوده است.

نخستین حضور من در نشست‌های اوپک به نشست جاکارتا در نوامبر سال ۱۹۹۷ میلادی برمی‌گردد. پس از آن در طی این مدت بازار نفت با فراز و نشیب‌های وسیعی روبه‌رو شد و طیف وسیعی از قیمت‌ها را از هفت دلار تا بیش از ۱۰۰ دلار تجربه کرد. خوشبختانه اوپک با تدبیر به خوبی توانست نه تنها از منافع اعضای خود دفاع کند بلکه در جهت ثبات بازار نفت و تداوم سرمایه‌گذاری تولید و اطمینان‌بخشی به مصرف کنندگان برای عرضه به‌موقع و کافی قدم بردارد.

پس از ۶۰ سال از عمر اوپک، اینک با بازشدن باب همکاری اوپک و جمعی از دیگر تولیدکنندگان نفت در قالب اوپک پلاس، دوران جدیدی از حیات این سازمان آغاز شده است.

در ادامه این راه، مطمئنم که با همان تدبیری که اوپک ایجاد شد و در این سال‌ها با موفقیت به حیات خود ادامه داد و به بلوغ و توانمندی غیر قابل انکاری دست یافت، به کار خود همراه با دیگر تولیدکنندگان و در همکاری نزدیک با مصرف کنندگان ادامه خواهد داد.

اما در مورد خودم، دوباره از همه محبت‌ها و سخنان محبت‌آمیزی که ارائه شد تشکر می‌کنم.

من در آستانه ۷۰ سالگی، در زمانی که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با انتخاب جناب آقای رئیسی تشکیل می‌شود، تصمیم گرفته‌ام از فعالیت‌های رسمی و تمام‌وقت کناره‌گیری کنم و بازنشسته شوم.

از دوستان و همکارانم در اوپک انتظار و تقاضا دارم که با همان محبتی که با من برخورد می‌کردند، با وزیر بعدی نفت ایران که ظرف کمتر از ۲ ماه آینده مستقر خواهد شد، همکاری و مساعدت کنند.

از جناب آقای دبیرکل و اعضای دبیرخانه، خانم‌ها و آقایان محترمی که در این سال‌ها در کنارشان بودم، تشکر می‌کنم و از فرصت استفاده کرده، از همه دوستان عزیز آقایان الرمحی، عبدالعزیز و نواک، وزیر محترم الجزایر و وزیر محترم ونزوئلا تشکر می‌کنم.

از خداوند متعال برای همه شما و خانواده‌های محترمتان سلامت و موفقیت مسئلت می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمت الله»

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.