کد خبر: ۱۷۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲
وزیر امور خارجه گفت: در مسیر فنی پیشرفت‌های خوبی حاصل می‌شود و طرفین ابراز رضایت می‌کنند. البته تبادل هیات‌ها بدون اینکه رسانه‌ای و هیاهو شود میان ایران و آژانس جریان دارد.

جزییات رابطه ایران با آمریکا از زبان وزیر امور خارجه

مخاطب۲۴ :‌ حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره روند گفتگو‌ها و همکاری‌های ایران و آژانس و بحث نصب مجدد دوربین‌ها گفت: اولا اتفاق خوبی به وقوع پیوسته و آن این است که ما همیشه از رافائل گروسی انتقاد می‌کردیم که به جای رفتار سیاسی، تکنیکال و فنی در موضوع آژانس با ایران وارد تعامل شود حتی من در دیدار اخیری که با آقای گروسی داشتم به این موضوع تاکید کردم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: آیت‌الله رئیسی خیلی روشن و شفاف عنوان کردند که ما نسبت به اینکه با آژانس همکاری کنیم جدی هستیم. انتظار ما این است که آژانس هم رویکرد سیاسی خود را کنار بگذارد. هر اندازه که آژانس از رویکرد سیاسی فاصله می‌گیرد و به سمت همکاری فنی می‌آید مسیر برای توافقات ما بیشتر باز می‌شود.

 

امیرعبداللهیان یادآور شد: ما واقعا به دنبال این هستیم که ضمن پایبندی‌مان به قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی هر آنچه را که می‌توانیم در چارچوب تعامل و همکاری سازنده و متقابل آژانس و ایران بتوانیم در مسیر فنی، ابهامات و اتهامات بی‌اساس آژانس را از مسیر همکاری‌های دو کشور کنار بزنیم و هم اینکه صفحه جدیدی از همکاری میان دو طرف گشوده شود.

وی بیان کرد: ما در آستانه نشست آژانس هستیم و خیلی شفاف به آقای گروسی گفتیم که برای ما قابل درک است که اگر برخی طرف‌های خارجی مداخله نکنند ایران و آژانس می‌توانند همکاری خوب و اطمینان‌بخشی را رقم بزنند.

وزیر امور خارجه درباره روند گفتگو‌های اخیر با آژانس اظهار کرد: بگذاریم من ارزیابی خودم را نگویم. دو روز پیش که با آقای بورل گفتگو داشتم وی شاید بعد از مدت‌ها و برای اولین بار براساس گزارشاتی که اتحادیه اروپا از آژانس دریافت کرده بود ابراز رضایت می‌کرد و می‌گفت روند، روند بسیار خوبی است.

امیرعبداللهیان گفت: البته این ابراز رضایت طرفینی است. ما نمی‌توانیم بگوییم که ما رضایت آژانس را جلب کرده‌ایم، اما آژانس در مسیر اتهاماتش باقی مانده است. آژانس هم واقعا هم گام‌های خوبی برداشت.
در مسیر فنی با آژانس پیشرفت‌های خوبی حاصل می‌شود

وی اضافه کرد: مجددا تاکید می‌کنم از آنجایی که رویکرد آژانس فنی است به اعتقاد من در مسیر فنی پیشرفت‌های خوبی حاصل می‌شود و طرفین ابراز رضایت می‌کنند. البته تبادل هیات‌ها بدون اینکه رسانه‌ای و هیاهو شود میان ایران و آژانس جریان دارد.

وزیر امور خارجه درباره تاثیر رضایت آژانس در روند گفتگو‌های احیای برجام گفت: نوع گزارش و رفتار آژانس اگر به جمع‌بندی مثبت مانند الان منجر شود آثار مثبت خود را در گفتگو‌ها برای لغو تحریم‌ها به دنبال دارد.
همچنان از طریق واسطه‌ها پیام‌هایی را از آمریکایی‌ها دریافت می‌کنیم

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما همچنان از طریق واسطه‌ها پیام‌هایی را از آمریکایی‌ها دریافت می‌کنیم و پیام‌هایی را به آمریکایی‌ها می‌دهیم. ما در مسیر دیپلماسی یکی از کار ویژه‌هایمان در وزارت امور خارجه تلاش برای لغو تحریم‌ها است به موازات اینکه برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها، دولت طراحی بزرگی دارد و اقدامات خود را انجام داده است.

امیدواریم شاهد گشایش جدی در روابط ایران و مصر باشیم

وی درباره اینکه ارتقای روابط تهران و قاهره در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: دفاتر حفاظت منافع دو کشور در تهران و قاهره فعال هستند و در راس این دفاتر از هر دو طرف فردی در سطح سفیر فعالیت می‌کند لذا کانال رسمی برای تماس و ارتباط به طور مستقیم بین ما وجود دارد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: البته برخی از کشور‌ها هم تلاش‌هایی را به عمل می‌آورند که مصر و جمهوری اسلامی را تشویق کنند که روابط دو کشور ارتقا پیدا کند. ما همواره از توسعه مناسبات تهران و قاهره استقبال کرده‌ایم. دیدار‌های خوبی روسای نمایندگی‌های ما، دفاتر حفاظت منافع ما در تهران و قاهره دارند. دسترسی‌های خوبی به مقامات هر دو کشور وجود دارد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امیدواریم که در چارچوب نگاه دولت آیت‌الله رئیسی برای توسعه مناسبات با کشور‌های منطقه با کشور دوست و برادر مصر هم که در سیاست خارجی برای رابطه با این کشور اولویت قائل هستیم شاهد ایجاد گشایش و برداشته شدن گام‌های جدید و متقابل باشیم.

وی همچنین درباره از سرگیری روابط تهران و ریاض که این بخش از مصاحبه، گفت: وزارت خارجه عربستان سعودی سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت) سفیر جدید خود در تهران را معرفی کرد.

وی افزود: ما هم به زودی سفیر جدید خود [در ریاض]را به دولت عربستان معرفی خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر زمان بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان با توجه به فرارسیدن موعد دو ماهه، عنوان کرد: همکارانم چند هفته‌ای هست که در تلاشند سفارتخانه و سرکنسولگری‌مان آماده بازگشایی شود.

امیرعبداللهیان ادامه داد: به من گفته‌اند که طی روز‌های آینده کارشان نهایی می‌شود و طبعاً وقتی آماده شود، سفارت بازگشایی خواهد شد.|ایرنا 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.