کد خبر: ۱۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۸
بار دیگر نرخ ارز در بازار آزاد تهران روندی صعودی پیدا کرده است؛ آیا بر اساس روند نوسان نرخ ارز طی برگزاری ۴ دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت در ایران، صعود مستمر نرخ دلار قابل پیش‌بینی است

صعود دوباره نرخ ارز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات ریاست جمهوری قیمت دلار را تا چه حد قابل پیش‌بینی‌ می‌کند؟ 

همزمان با آغاز رقابت‌ نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ایران بار دیگر نرخ فروش ارز در بازار آزاد تهران روندی صعودی پیدا کرده است؛ آیا بر اساس روند نوسان نرخ ارز طی برگزاری ۴ دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت در ایران، صعود مستمر نرخ دلار قابل پیش‌بینی است؟

در حالی که نرخ آزاد فروش دلار آمریکا در جریان معاملات ۵ مه (۱۵ اردیبهشت) به کمتر از ۲۱ هزار تومان رسیده بود که پایین‌ترین سطح در ۱۰ ماه پیش از آن به شمار می‌رفت، این نرخ در جریان داد و ستدهای ۳۰ مه (۹ خرداد) تا ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان صعود کرد و به اوج خود طی ۴۰ روز گذشته رسید.

نرخ فروش دلار تنها در فاصله اعلام فهرست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان (۲۵ مه/۴ خرداد) تا امروز(۳۰ مه/۹ خرداد) بیش از هزار تومان افزایش یافته است.

این در حالی است که طی دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری ایران نرخ آزاد دلار آمریکا در فاصله فروردین تا خرداد بیش از ۱ درصد کاهش یافت ولی با مشخص شدن نتایج انتخابات و آغاز به کار دولت دوم حسن روحانی این نرخ ۴ درصد بالا رفت.

البته در جریان انتخابات سال ۱۳۹۲ که همزمان با پایان دولت دوم محمود احمدی‌نژاد برگزار شد، قیمت دلار در بازار آزاد تهران طی سه ماه ابتدایی سال بیش از ۲ درصد افزایش یافت ولی با مشخص شدن پیروزی حسن روحانی، این نرخ تا زمان آغاز به کار دولت نخست او ۱۱ درصد افت کرد.

اما طی دومین تلاش محمود احمدی‌نژاد برای تصاحب مقام ریاست جمهوری ایران همچون رقابت دوباره حسن روحانی برای ماندن در قدرت، بهای دلار طی سه ماه منتهی به برگزاری انتخابات سیر نزولی داشت. به طوری که نرخ آزاد هر دلار آمریکا در این مدت ۱.۷ درصد کاهش یافت ولی با مشخص شدن نتایج بحث‌برانگیز انتخابات سال ۱۳۸۸ این نرخ در فاصله دو ماه پس از اعتراض‌ها به نتایج با ۲ درصد صعود از مرز هزار تومان فراتر رفت. البته این نرخ با استقرار دولت دوم محمود احمدی‌نژاد اندکی (حدود نیم درصد) پایین آمد.

بر خلاف نخستین پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری با وعده حل مساله پرونده هسته‌ای ایران و بهبود روابط تهران و غرب، اولین حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری با ادامه صعود نرخ دلار پس از اعلام پیروزی او تا آغاز به کار دولت نخست او همراه بود.

در حالی که نرخ دلار در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۳۸۴ کمتر از ۱ درصد بالا رفته بود، صعود آن پس از مشخص شدن نتایج و پایان کار رسمی دولت تنش‌زدای محمد خاتمی ادامه یافت و به بیش از ۹۰۳ تومان رسید.

با وجود تاثیرگذاری عوامل متعدد اقتصادی و سیاسی بر متغیر نرخ ارز، مقایسه روند نوسان آن همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران این فرضیه را مطرح می‌کند که ابهام موجود در آستانه تغییر دولت‌ها به رشد نرخ ارز دامن می‌زند ولی پس از مشخص شدن نتایج، شفاف‌تر شدن سیاست‌های دولت جدید و اعضای آن، نرخ ارز می‌تواند همچنان صعودی بماند و یا بار دیگر کاهش پیدا کند.

در عین حال این گمانه نیز مطرح می‌شود که دولت‌های مستقر در آستانه برگزاری انتخاباتی که در آن شانس پیروزی دوباره دارند، نرخ ارز را کاهش می‌دهند ولی پس از پیروزی مجدد دلار به نرخ‌هایی بالاتر از روزهای پیش از انتخابات صعود می‌کند. فرضیه و گمانه‌ای که باید دید در جریان انتخابات‌ ریاست جمهوری جاری و آتی در ایران تا چه حد تقویت یا تضعیف خواهد شد.

اما روند حرکت بهای دلار طی یک ماه و نیم نخست سال جاری خورشیدی بر خلاف ماه‌های پیش از تغییر دولت در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۹۲ بوده و سیر صعودی آن از نیمه دوم اردیبهشت گذشته آغاز شده است. رخدادی که از این یک سو می‌تواند تحت تاثیر از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب باشد و از سوی دیگر می‌تواند نشان دهنده نگرانی ایجاد شده از طولانی شدن مذاکرات و روی کار آمدن دولتی باشد که بهبود رابطه با غرب و حل مساله تحریم‌های اقتصادی در اولویت کاری آن نخواهد بود.

برچسب ها: نرخ ارز
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
برگزیده
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.