کد خبر: ۱۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۸
دو کارگروه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها وارد نگارش متن خواهند شد
معاون وزیر امور خارجه با بیان این که هنوز چالش‌های سخت بزرگ‌تری داریم که به راه حل‌هایی برای آن‌ها نرسیده‌ایم، گفت: دو کارگروه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در وین وارد نگارش متن خواهند شد.
عراقچی هنوز چالش‌های سخت بزرگ‌تری داریم که هنوز به راه حل‌هایی برای آن‌ها نرسیدیم دو کارگروه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها وارد نگارش متن خواهند شد
به گزارش تابناک به نقل از فارس، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌و‌گویی بعد ار نشست امروز (سه شنبه) کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: امروز سومین دور مذاکرات وین با جلسه کمیسیون مشترک آغاز شد، البته قبل از جلسه دیدار‌های فشرده دوجانبه، سه جانبه و پنج جانبه داشتیم. دو بار دیدار با آقای «مورا» هماهنگ کننده اتحادیه اروپا داشتم و یک جلسه سه جانبه بسیار مفید هم با روسیه و چین داشتیم.

عراقچی هنوز چالش‌های سخت بزرگ‌تری داریم که هنوز به راه حل‌هایی برای آن‌ها نرسیدیم

* روسیه و چین در مذاکرات مواضع بسیار خوبی دارند

وی خاطرنشان کرد: هر بار این جلسه سه جانبه را برگزار می‌کنیم و این بار قبل از نشست کمیسیون این جلسه برگزار شد. روسیه و چین در مذاکرات مواضع بسیار خوبی دارند و این بار هم یک بار هماهنگی با روسیه و چین صورت گرفت. یک جلسه چهارجانبه با سه کشور اروپایی داشتم. این‌ها نشانگر جدیت همه طرف‌هاست که این مذاکرات به یک سرانجامی برسد و این البته دلیل این نیست که چالش وجود ندارد.

* به کارگروه‌های هسته‌ای و رفع تحریم‌ها وظیفه شروع نگارش متن نهایی داده شده که باید وارد نگارش متن شوند

عراقچی با بیان این‌که چالش‌های سختی را سر راه داریم، اظهار داشت:، ولی جدیت همه هیأت‌ها مشخص است. در کمیسیون مشترک تصمیم گرفته شد که یک مقدار به کار سرعت داده شود. کارگروه‌های هسته‌ای و رفع تحریم‌ها از بعد از کمیسیون مشترک کار خودشان را شروع می‌کنند و به آن‌ها وظیفه شروع نگارش متن نهایی داده شده که باید وارد نگارش متن شوند.

وی با بیان این‌که نگارش متن کار سختی است، گفت: رسیدن به یک متن مورد تفاهم شاید روز‌ها و هفته‌ها کار ببرد. ولی بنای ما تسریع در این است و این که بدون وقت کشی و کار فرسایشی این کار باید به سرعت و در عین حال با دقت فراوان جلو برود.

عراقچی عنوان کرد: تصمیم گرفته شد که یک کارگروه سومی هم تشکیل شود که مربوط به تمهیدات اجرایی یا ترتیبات اجرایی بعدی می‌شود که بحث راستی آزمایی، نحوه اجرای اقدامات دو طرف، زمان شروع تعهدات در آن جا مشخص و همه در این کارگروه انجام می‌شود. این کارگروه کار آن کارگروه را تلفیق و برنامه اجرایی آن را تنظیم می‌کند.

*در مجموع در مسیر درستی حرکت می‌کنیم

رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین ادامه داد: در مجموع در مسیر قرار داریم، با این حال هنوز نمی‌توان پیش بینی کرد که آیا می‌شود به پایان مسیر مذاکراتی رسید و چقدر خوشبین یا بدبین هستیم، ولی در مجموع در مسیر درستی حرکت می‌کنیم.

* همه تحریم‌ها باید لغو شود

عراقچی درباره بحث تحریم‌ها نیز بیان کرد: ما در حوزه تحریم‌های بخشی و موضوعی که ابعاد مختلف اقتصاد ایران را در برمی‌گیرد شامل بخش‌های نفت، انرژی، بانکی، مالی، بیمه، کشتیرانی، بنادر تفاهمات خوبی به وجود آمده است که تقریبا همه بخش‌های اقتصادی ایران که تحت تحریم قرار دارد از تحریم خارج شود. در مورد نوع دوم تحریم‌ها که اشخاص حقیقی و حقوقی هستند، در این جا کار بیشتری لازم است انجام شود.

وی گفت: موضع ما کماکان موضع گذشته است که همه تحریم‌ها باید لغو شود و ترتیب اجرای تعهدات کماکان موضع ما بر مبنای مواضع قطعی نظام قرار دارد که حتما آمریکا باید شروع کننده باشد و حتما باید اقداماتش را انجام دهد و بعد ایران راستی آزمایی می‌کند و بعد از راستی آزمایی ایران است که ایران اقدامات خودش را انجام خواهد داد.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: امیدوارم با پیشرفت کار نگارش متن نهایی، طی یکی دو روز آینده در موقعیتی قرار بگیریم که برداشت بهتری نسبت به روند نهایی شدن امور داشته باشیم.

* هنوز چالش‌های سخت بزرگ‌تری داریم که هنوز به راه حل‌هایی برای آن‌ها نرسیدیم

معاون وزیر خارجه گفت: هنوز چالش‌های سخت بزرگ‌تری داریم که هنوز به راه حل‌هایی برای آن‌ها نرسیدیم. همه هیأت‌ها تلاش می‌کنند که برای این چالش‌ها راه‌حل پیدا کنند و ممکن است برسیم یا نرسیم، ولی چالش‌های بزرگ وجود دارد و در کنارش جزییات بسیار سختی وجود دارد که لازم است کلمه به کلمه و عبارت به عبارت بتوانیم درباره آن‌ها توافق کنیم.

وی افزود: در مجموع، روند در مسیر درستی قرار دارد، هم چالش‌های سخت داریم و هم جزییات سخت در کنار آن.

معاون وزیر خارجه که با خبرگزاری صدا و سیما گفتگو می‌کرد، درباره نشست بعدی کمیسیون اضافه کرد: کارگروه‌ها از امروز کار خودشان را آغاز خواهند کرد، هرگاه نیاز باشد که ما در یک جمع بزرگتری روند کار این کارگروه‌ها را بررسی کنیم و اگر لازم است گره‌ای باز کنیم یا تسهیلاتی قائل شویم، جلسه کمیسیون مشترک را تشکیل خواهیم داد.

وی افزود: الان قرار مشخصی نداریم. الان قرار و تمرکز ما روی کارگروه‌های سه گانه است. دو‌کارگروه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها وارد نگارش خواهند شد و کارگروه سوم هنوز باید در خصوص کلان بحث‌ها و چگونگی انجام بحث‌های مربوط به راستی‌آزمایی، باید هنوز بحث داشته باشند و بتوانیم در سطح کلان به راه‌حل دست یابیم.

* هم تعجیل نمی‌کنیم و شتاب‌زدگی نداریم و هم اجازه نمی‌دهیم بحث‌ها فرسایشی شود

عراقچی همچنین درباره اظهارات سفیر روسیه درباره طولانی‌تر شدن مذاکرات این دوره، خاطرنشان کرد: هر چه بیشتر وارد جزییات شویم و به خصوص جزییات مربوط به متن، بحث‌های یک مقدار طولانی‌تر و کش‌دارتر شود و زمان بیشتری نیاز است.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: ما یک اصل داریم، هم تعجیل نمی‌کنیم و شتاب‌زدگی نداریم و هم اجازه نمی‌دهیم بحث‌ها فرسایشی شود. با دقت جلو می‌رویم.

وی گفت: بعضی وقت‌ها باید روی کلمات بحث شود و بعضی وقت‌ها سر مفاهیم مشکل داریم و باید در مورد مفاهیم چاره جویی کنیم.

رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین یادآور شد: در مرحله‌ای هستیم که ممکن است بحث‌ها یک مقدار بیشتر طول بکشد. هنوز نمی‌توانم بگویم چه روزی این دوره از مذاکرات را خاتمه خواهیم داد. امیدواریم به نقطه مشخص‌تری برسیم و بعد مذاکرات تعطیل شود و هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و بررسی‌ها انجام شود.

دور اول نشست کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا در گرندهتل شهر وین برگزار شد.

در این جلسه حاضران تصمیم به تسریع روند گفتگو‌ها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد.
همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفتگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.


آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
اعلام نتایج رسمی انتخابات مجلس title
نتایج انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چند حوزه انتخابیه به صورت رسمی اعلام شد.
فیلم کامل مبارزه امیر علی‌اکبری برابر آرجالان بولار هندی-کانادایی title
رویداد یکصد و شصت و ششم سازمان وان چمپیونشیپ، امروز در استادیوم "لوسیل" برگزار شد و امیر علی‌اکبری در ششمین مبارزه خود در این سازمان در مقابل آرجالان بولار فایتر هندی - کانادایی به دلیل کارت قرمز و دیسکاله به پیروزی دست یافت.
ایجاد فرصت مخاطب ۲۴ برای تبلیغات داوطلبان انتخابات مجلس title
مخاطب ۲۴ با هدف ایجاد بستر مناسب برای «انتخاب اصلح» و آشنایی مردم با داوطلبان انتخابات‌های دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نظرات، دیدگاه‌ها و برنامه‌های آنها، آمادگی خود را برای میزبانی از شخصیت‌ها، گروه‌ها و احزاب سیاسی فعال در انتخابات و انعکاس دیدگاه‌های آنان اعلام می‌کند.
برگزیده
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.
حال قهرمان سنگین وزن اردبیلی چطوره؟ title
قهرمان سابق وزنه‌برداری جهان و المپیک هفته جاری از بیمارستان مرخص می‌شود و بیماری دیابت او تحت کنترل است.