کد خبر: ۱۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
تاملی بر اظهارات ضد و نقیض مسئولان درباره رنگ بندی کرونایی کشور؛
در شرایطی که نوزده استان کشورمان دست کم یک نقطه ممنوعه برای سفر در نوروز دارند، سفر در دوازده استان اردبیل، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، قم، کرمان، گلستان، مازندران و همدان بی هیچ ممنوعیتی قابل انجام است
تعداد شهرستان‌های قرمز ۲۳ و نارنجی ۴۴ شهر است ، در شرایطی که نوزده استان کشورمان دست کم یک نقطه ممنوعه برای سفر در نوروز دارند، سفر در دوازده استان اردبیل، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، قم، کرمان، گلستان، مازندران و همدان بی هیچ ممنوعیتی قابل انجام است؛ این را البته آمارهای ستاد ملی کرونا می‌گوید نه دیگر آمارها!
در شرایطی که تعطیلات نوروزی موجب افزایش شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ در کشور شده، اطلاع رسانی پراشکال موجب تقویت شائبه‌ها و شایعه‌ها شده است.
تعداد شهرستان‌های قرمز ۲۳ و نارنجی ۴۴ شهر است

به گزارش «تابناک»، از جمله شایعه‌های کرونایی که در این روز‌ها به شدت داغ شده، تلاش مسئولان برای کسب درآمد با کروناست، به این صورت که برخی مدعی هستند سفر‌های نوروزی آزاد شده تا شهر‌های آبی و زرد کرونایی به مرور نارنجی و قرمز اعلام شوند و خودرو‌های مسافران این شهر‌ها جریمه شوند. جریمه‌هایی که ظاهرا رشدی دو برابری را هم تجربه کرده اند!

در شایعه یاد شده به گزارش رنگ بندی کرونایی کشور در آخرین روز‌های اسفندماه ۹۹ تکیه می‌کند که بر اساس آن، ۹ شهرستان در وضعیت قرمز و ۳۱ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار داشتند. وضعیتی که حالا چند نوبت تغییر کرده و بر اساس گزارش امروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت کشورمان، به ۲۳ شهرستان قرمز و ۴۴ شهرستان قرمز رسیده است.
 


این در حالی است که به گفته برخی مسئولان، جریمه تردد «از» یا «به» شهر‌های نارنجی مبلغ ۵۰۰ هزار تومان و تردد «از» یا «به» شهرستان‌های قرمز مبلغ یک میلیون تومان در نظر گرفته شده و بر اساس مصوبه‌ای که در تعطیلات نوروزی اعلام شده (و احتمالا به گوش بسیاری نرسیده)، مسافران شهر‌هایی که تازه نارنجی می‌شوند، تنها ۷۲ ساعت فرصت دارند این نقاط را ترک کنند و در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد.

البته نکات دیگری هم هست که به نوعی شایعه کسب درآمد از کرونا در نوروز را تقویت می‌کند که از جمله آنها، تاکید برخی مسئولان بر تخلف صورت گرفته در افزایش شهر‌های قرمز و نارنجی کرونایی است که به گفته ایشان قرار بوده تا پایان نوروز تعدادشان ثابت بماند و زیاد نشود! اظهارنظری عجیب که نقطه مقابل آن، تاکید معاون وزیر بهداشت بر نارنجی و قرمز ماندن شهر‌ها در نوروز، حتی با وجود کاهش آمار مبتلایان به کووید در این شهر‌ها تا پایان نوروز است!

اما اگر فکر می‌کنید اظهارات ضد و نقیض و شائبه آفرینِ مسئولان در خصوص مقابله با کرونا به این موارد محدود می‌ماند یا تاثیر مستقیمی در درآمدزایی و جریمه متخلفان ندارد، سخت در اشتباهید. به این نمونه که امروز رخ داده دقت کنید: «بر اساس مصوبه ابلاغی ۲۸ و تعداد شهر‌های نارنجی ۵۱ شهر است و بنا بر مصوبه ستاد ملی کرونا سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی و سفر از این شهر‌ها ممنوع است.»

گوینده این جملات، سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا است که ساعتی بعد از برگزاری نشست امروز ستاد ملی مقابله با کرونا و اعلام آخرین به روزرسانی رنگ بندی کرونایی شهر‌های کشورمان، شهر‌های قرمز را ۲۸ شهر (نه ۲۳ شهر که ستاد ملی اعلام کرده) و تعداد شهر‌های نارنجی را ۵۱ شهر (و نه ۴۴ شهر که ستاد ملی اعلام نموده) بیان کرده و متذکر شده که برای متخلفان جریمه‌های یک میلیونی و پانصد هزار تومانی ثبت می‌شود!

آمار‌هایی که معلوم نیست از کجا آمده اند و منبع شان کدام مرجع و نهاد است، اما از هر جایی که آمده باشد، با آمار‌های اعلامی ستاد ملی مقابله با کرونا همخوانی ندارد و نمی‌بایست مرجع صدور جریمه برای مردم قرار گیرد. اتفاقی که مدتی شایعه پردازان بر آن تاکید دارند و حالا در سخنان مسئولان هم نمود عینی یافته است. وضعیتی نگران کننده که می‌بایست هر چه سریعتر سامان بیابد تا مبادا شائبه‌ها تقویت شوند و بی اعتمادی به سخنان مسئولان موجب بی توجهی به کرونا و وارد آمدن خسارات سنگین‌تر به همگان شود.
 
فهرست کامل شهر‌های قرمز و نارنجی به این شرح است؛
 
ردیف استان شهرستان وضعیت
1 آذربایجان شرقی جلفا نارنجی
2 آذربایجان شرقی سراب قرمز
3 آذربایجان غربی ارومیه قرمز
4 آذربایجان غربی اشنویه
نارنجی
5 آذربایجان غربی بوکان نارنجی
6 آذربایجان غربی چایپاره نارنجی
7 آذربایجان غربی سردشت نارنجی
8 آذربایجان غربی ماکو نارنجی
9 آذربایجان غربی نقده نارنجی
10 اصفهان تیران و کرون
نارنجی
11 اصفهان خوانسار قرمز
12 اصفهان گلپایگان قرمز
13 اصفهان لنجان نارنجی
14 اصفهان مبارکه نارنجی
15 البرز کرج
نارنجی
16 ایلام آبدانان نارنجی
17 ایلام چرداول
نارنجی
18 ایلام دهلران قرمز
19 بوشهر بوشهر نارنجی
20 بوشهر دیلم نارنجی
21 بوشهر گناوه نارنجی
22 تهران تهران نارنجی
23 تهران دماوند قرمز
24 تهران ری
نارنجی
25 تهران شمیرانات نارنجی
26 تهران فیروزکوه نارنجی
27 چهارمحال و بختیاری سامان نارنجی
28 خوزستان آبادان قرمز
29 خوزستان امیدیه قرمز
30 خوزستان اندیمشک قرمز
31 خوزستان اهواز قرمز
32 خوزستان ایذه قرمز
33 خوزستان باغ ملک نارنجی
34 خوزستان بندرماهشهر قرمز
35 خوزستان بهبهان قرمز
36 خوزستان خرمشهر قرمز
37 خوزستان دزفول قرمز
38 خوزستان دشت آزادگان نارنجی
39 خوزستان رامهرمز نارنجی
40 خوزستان شادگان نارنجی
41 خوزستان شوش قرمز
42 خوزستان شوشتر نارنجی
43 خوزستان کارون نارنجی
44 خوزستان مسجد سلیمان قرمز
45 فارس ارسنجان قرمز
46 فارس داراب قرمز
47 فارس زرین دشت قرمز
48 فارس مرودشت نارنجی
49 فارس ممسنی
نارنجی
50 قزوین تاکستان
نارنجی
51 قزوین قزوین
نارنجی
52 کردستان بانه نارنجی
53 کردستان سقز نارنجی
54 کردستان قروه نارنجی
55 کرمانشاه اسلام‌آباد غرب قرمز
56 کرمانشاه گیلان‌غرب نارنجی
57 کهگیلویه و بویر احمد بویر احمد نارنجی
58 کهگیلویه و بویر احمد گچساران قرمز
59 گیلان رودسر
نارنجی
60 لرستان ازنا
نارنجی
61 لرستان الیگودرز
نارنجی
62 لرستان بروجرد قرمز
63 لرستان خرم آباد نارنجی
64 لرستان دورود نارنجی
65 مرکزی خمین نارنجی
66 هرمزگان خمیر نارنجی
67 یزد خاتم نارنجی
تعداد شهرهای قرمز
۲۳ شهر
تعداد شهرهای نارنجی
۴۴ شهر
 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.