کد خبر: ۱۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
تمدید شد
عرضه سهام باقیمانده دولت در شرکت‌ها از چهاردهم اردیبهشت ماه در قالب فروش سهام از طریق صندوق واسطه‌گری مالی آغاز شد و عموم مردم تا ساعت ۲۴ اول خرداد فرصت خرید واحدهای این صندوق را دارند.
سهامدار شرکت های دولتی از طریق صندوق واسطه‌گری مالی یا همان ETF با تخفیف شوید. مهم‌ترین هدف دولت از طراحی صندوق‌های واسطه‌گری مالی یا همان ETF، سهام‌دار کردن تمام مردم و جمع‌آوری و مهار نقدینگی و نیز جلوگیری از ورود آن به بازارهای غیرمولد بوده‌است چراکه طبق قانون تمام وجوه حاصل از این صندوق‌ها باید صرف اجرای پروژه‌های عمرانی و مولد شود.

صندوق واسطه‌گری مالی  ETF

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، طبق اعلام رییس سازمان برنامه و بودجه، ارزش دارایی‎های دولت در سال گذشته بیش از ۷ میلیون میلیارد تومان بوده و برنامه بودجه امسال دولت را مکلف کرده‌است که نسبت به مولد سازی ۵۰ هزار میلیارد تومان دارایی خود اقدام کنند. از سوی دیگر بانک‎ها تا پایان سال جاری باید ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اموال و دارایی خود را واگذار کنند.

واقعیت موضوع این است که در شرایط فشار حداکثری تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های نفتی، سقوط بی‌سابقه قیمت جهانی نفت و رکود ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا در محیط کسب‌وکار و روابط تجاری، دولت چاره‌ای جز درآمدزایی از طریق فروش اموال خود را ندارد.

مجموعه دولت برای کسب درآمد حاصل از فروش اموال خود و خلاصی یافتن از نگهداری اموال هزینه‌سازش چند گزینه در اختیار داشت. راحت‌ترین گزینه دولت واگذاری این اموال به‌صورت بلوکی بود که در این روش با محدودیت مشتری مواجه می‌شد چرا که کمتر شخص حقیقی یا حقوقی توان خرید ثروت دولتی را دارد. از سوی دیگر همواره در بحث واگذاری بلوکی حرف و حدیث‌هایی درباره نحوه قیمت‌گذاری مطرح می‌شود.

صندوق واسطه‌گری مالی  ETF

در روش عرضه این اموال در بازار سرمایه هم تنها بیش از ۱۲ میلیون نفری که کد بورسی دارند، می‌توانستند سهام‌دار شرکت‌های دولتی شوند. بنابراین دولت در روشی برد- برد که هم سریع‌تر بتواند اموال خود را به فروش برساند و هم عموم مردم بتوانند خریدار اموال دولتی باشند، نسبت به طراحی صندوق واسطه‌گری مالی یا همان ETF اقدام کرد.

تعریف ساده صندوق واسطه‌گری مالی این است که این صندوق شامل سهام چند شرکت است که هر واحد آن از چند سهم تشکیل شده که این سهام قابل تفکیک نیستند و افراد خریدار هر واحد این صندوق هستند.

اولین عرضه سهام باقیمانده دولت در شرکت‌ها از چهاردهم اردیبهشت ماه در قالب فروش سهام از طریق صندوق واسطه‌گری مالی آغاز شد و عموم مردم تا ساعت ۲۴ امشب فرصت خرید واحدهای این صندوق را دارند. در صندوق واسطه‌گری مالی یکم سهام سه بانک ملت، صادرات و تجارت و دو شرکت بیمه البرز و بیمه اتکایی امین به فروش می‌رسد. نکته بسیار مهم در این برنامه دولت برای واگذاری سهام خود به عموم مردم این است که سهام این شرکت‌ها با تخفیف تا سقف ۳۰ درصد به خریداران عرضه می‌شود.

چرا خرید از صندوق واسطه‌گری مالی«ETF» به مردم توصیه می‌شود؟


صندوق واسطه‌گری مالی

در حال حاضر این امکان وجود دارد که عموم مردم و هر فرد دارای کد ملی بدون محدودیت سن، درآمد و ... نسبت به خرید واحدهای صندوق واسطه‌گری مالی یا همان ETF تا سقف دو میلیون تومان اقدام کنند. قیمت هر واحد این صندوق متشکل از ۴ سهم بانک تجارت، ۱۰ سهم بانک صادرات، ۴ سهم بانک ملت، ۲ سهم بیمه البرز و ۲ سهم بیمه اتکایی امین، ۱۰ هزار تومان است و افراد بنا بر میزان سرمایه خود می‌توانند تا سقف دو میلیون تومان در این صندوق سهم داشته‌باشند. بنابراین اولین ویژگی این صندوق سهام‌دار شدن با حداقل سرمایه است.

همانطور که گفته‌شد مهم‌ترین مزیت این صندوق تخفیفی است که دولت برای فروش سهام حاضر در این ETFها به تمام مردم ارایه کرده است. طبق مجوز قانونی دولت این اختیار را دارد که از یک تا ۳۰ درصد در فروش این سهام به مردم تخفیف بدهد و در اولین صندوق به طور اسمی این میزان تخفیف ۲۰ درصد در نظر گرفته‌شده‌است. اما در حساب و کتاب‌ها دولت از این میزان تخفیف فراتر رفته است. در حالی هر واحد این صندوق با قیمت ۱۰ هزار تومان به هر فرد فروخته می‌شود اما قیمت آن در بازه زمانی یک ماه قبل از آغاز پذیره‌نویسی حدود ۲۰ هزار تومان بوده‌است. در حالی اولین صندوق واسطه‌گری مالی حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده اما دولت قیمت آن را برای فروش به مردم تا ۱۷ هزار میلیارد تومان کاهش داده‌است.

موضوع مهم‌تر این است که با توجه به روندی که در بازار سرمایه وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال جاری هم ادامه‌دار است حداقل ارزش سرمایه گذاری هر فرد در این صندوق با خرید دو میلیون تومان سهم، به حدود ۳.۶ میلیون تومان برسد و این مقدار به معنای سود ۸۰ درصدی از مشارکت دو ماهه در این صندوق است.

برای خرید واحدهای صندوق‌ واسطه‌گری مالی نیازی نیست عموم مردم دارای کد بورسی باشند و بدون کد بورسی هم امکان خرید از طریق درگاه ۱۴ بانک معرفی شده وجود دارد که فرایند خرید آن چیزی شبیه به خرید اینترنتی بدون پیچیدگی خاصی است. همچنین سرپرستان خانوار امکان خرید واحدهای این صندوق را برای اعضای خانواده دارند.

‌صندوق‌های بعدی در راهند

تا پایان ساعت ۲۴ امروز اول خرداد ماه مردم وقت دارند تا اولین ETF و صندوق واسطه‌گری مالی بانکی و بیمه‌ای را خریداری کنند. اما این پایان کار سهام‌دار کردن مردم در شرکت‌های دولتی نیست. در تیرماه هم پذیره‌نویسی دومین صندوق واسطه‌گری مالی آغاز می‌شود و پس از آن هم نوبت به صندوق سوم می‌رسد. صندوق‌های بعدی ترکیبی از سهام شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و خودرویی خواهند بود و تمام مردم می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها سهام‌دار شرکت‌های دولتی باشند.

البته نکته حائز اهمیت این است که هر فرد هر چند می‌تواند در هر سه صندوق پذیره‌نویسی کند اما فقط از یک‌بار تخفیف می‌تواند بهره‌مند شود به این معنا که فقط دریک صندوق می‌تواند سهام شرکت‌های دولتی را با تخفیف خریداری کند. نکته دیگر این است که دولت هیچ الزامی برای ارایه تخفیف تا سقف ۳۰ درصد را ندارد. هر چند در این صندوق بانکی و بیمه‌ای تخفیف ۲۰ درصدی اعمال شده اما شاید میزان تخفیف در فروش سهام دو صندوق دیگر کمتر یا بیشتر از این ۲۰ درصد باشد.

در این میان هر چند که گفته می‌شود این اقدامات دولت برای پوشش و جبران کسری بودجه است اما باید توجه داشته باشیم که دولت در عرضه بلوکی این سهام می‌توانست اموال خود را با قیمت بالاتری به فروش برساند اما در این روش برای انتفاع مردم حاضر به تخفیف ۳۰ درصدی هم شده‌است.

می‌توان گفت مهم‌ترین هدف دولت از این اقدام، جمع‌آوری و مهار نقدینگی و جلوگیری از ورود آن به بازارهای غیر مولد بوده است چراکه طبق قانون تمام وجوه حاصل از این صندوق‌ها باید صرف اجرای پروژه‌های عمرانی و مولد شود.


راهنمای پذیره‌نویسی سهام صندوق واسطه‌گری مالی یا همان ETF با کد ملی
 
داشتن کد بورسی برای پذیره‌نویسی سهام دولت الزامی نیست. آن‌هایی که کد بورسی ندارند، می‌توانند سهام دولت را از طریق مراجعه به ۹ بانک منتخب پذیره‌نویسی کنند. این بانک‌ها علاوه بر مراجعه حضوری، امکان پذیره‌نویسی غیرحضوری را هم برای مشتریانشان فراهم کرده‌اند.

بانک ملی پنج روش پذیره‌نویسی غیرحضوری معرفی کرده است. سایت بانک، سامانه اینترنت بانک ملی (بام)، پیام‌رسان بله، اپلیکیشن ایوا و نشان بانک از اپلیکیشن آپ روش‌های غیرحضوری برای پذیره‌نویسی سهام دولت در بانک ملی است.

بانک تجارت علاوه بر مراجعه حضوری، امکان پذیره‌نویسی سهام دولت از طریق مراجعه به سایت بانک، اینترنت بانک، همراه بانک، همراه پلاس و سامانه سکه را فراهم کرده است. بانک صادرات سایت بانک، اپلیکیشن صاپ و همراه بانک را برای پذیره‌نویسی سهام دولت در اختیار مشتریانش گذاشته است.

بانک‌های کشاورزی، رفاه کارگران، ملت و قرض‌الحسنه مهر ایران از طریق سایت اصلی بانک و سامانه اینترنت بانک خدمات پذیره‌نویسی سهام دولت را ارائه می‌کنند. بانک سپه علاوه بر این موارد امکان پذیره‌نویسی سهام دولت از طریق همراه بانک را هم فراهم کرده است.

علاوه بر بانک‌ها بعضی اپلیکیشن‌ها مثل آپ هم امکان پذیره‌نویسی سهام دولت را فراهم کرده‌اند. مراحل پذیره‌نویسی چندان سخت نیست. کد ملی، تاریخ تولد و شماره موبایلتان را وارد می‌کنید تا سامانه استعلام کند آیا تا به حال در پذیره‌نویسی شرکت کرده‌اید یا نه.
 
در مرحله بعد باید ضمن تأیید شماره موبایلتان از طریق کد یک‌بار‌مصرف، اطلاعات دیگری مثل کد پستی و مبلغ مورد نظرتان برای سرمایه‌گذاری در طرح پذیره‌نویسی سهام دولت سرمایه‌گذاری را وارد کنید.
 
باید توجه داشته باشید که این مبلغ باید مضربی از عدد ۱۰ هزار تومان باشد. چراکه هر واحد صندوق سرمایه‌گذاری ETF معادل ۱۰ هزار تومان ارزش دارد و هر کد ملی می‌تواند نهایتا ۲۰۰ واحد به ارزش دو میلیون تومان پذیره‌نویسی کند. بعد از انتخاب مبلغ شما به درگاه پرداخت اینترنتی هدایت می‌شوید و با وارد‌کردن اطلاعات کارت، پذیره‌نویسی انجام می‌شود.

راهنمای پذیره‌نویسی سهام صندوق واسطه‌گری مالی


آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
برگزیده
چرا اسرائیل از ریزپرنده برای خرابکاری در اصفهان استفاده کرد؟ title
استفاده اسرائیل از ریزپرنده برای تهاجم به یک پایگاه هوایی در اصفهان، بیش از آنکه محصول یک طراحی عملیاتی باشد، نتیجه پذیرفتن معادله جدید با ایران تا این لحظه از تنش‌ها هست.
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.