کد خبر: ۱۴۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
معاهده آلماتی با حضور سران دولت‌های آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین به امضاء رسید و مهم این است که مجالس و پارلمان‌های کشور‌های عضو از جمله پارلمان آذربایجان این معاهده را به تصویب رساندند.

گفته‌های جالب امام جمعه اردبیل درباره ارمنستان و آذربایجان!

مخاطب24:امام جمعه اردبیل در رابطه با مسئله آذربایجان و ارمنستان گفت: ملت عزیز و بزرگ آذربایجان توجه کنند که ایران آذربایجان را دشمن خود نمی‌داند و جای دشمنی هم نیست و لذا هیچ تهدیدی از ایران برای آذربایجان وجود ندارد و ایران تا حال از هیچ خیرخواهی برای آذربایجان مضایقه نکرده است.

ایسنا:آیت الله سیدحسن عاملی، چهارم فروردین در خطبه‌های این هفته نماز جمعه که در محل مصلای اردبیل برگزار شد، خطاب به ملت جمهوری آذربایجان اظهار کرد: ایران ذره‌ای حمایت از ارمنستان ندارد و هر چه در این باره گفته می‌شود همه دروغ محض است. ایران در تمام مجامع بین المللی از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع کرده و به نفع آذربایجان رای داده است. ایران بار‌ها اعلام کرده که کل قره باغ خاک آذربایجان است و ارمنستان هیچ حقی در آن ندارد و رهبر عظیم الشأن ما در سخنرانی‌های خود تصریح کرده که قره باغ خاک آذربایجان است.

 


امام جمعه اردبیل خاطرنشان کرد: آنچه ایران به آن حساس است به هم ریختن مرز‌ها و بستن راه ایران به طرف اروپاست و حساسیت ایران به این مسئله هیچ ربطی به ارمنستان ندارد و به معنی حمایت از ارمنستان نیست. خط قرمز ایران دوام و بقاء مرز‌های بین‌المللی است. یک بار این مرز توسط ارمنستان به هم ریخت. ۲۵سال جنگ اتفاق افتاد و هزاران انسان بی گناه جان خود را از دست دادند. اگر دوباره مرز‌های بین المللی به هم بریزد، ۲۵ سال دیگر جنگ شروع و منطقه به جولان نیرو‌های خارجی تبدیل خواهد شد و این قطعاً به نفع آذربایجان نیست.

وی یادآور شد: هر کشوری به طور طبیعی به راه‌های بین المللی خود حساس است. شما نیز حساس هستید و لذا هزاران شهید در قره باغ تقدیم به تمامیت ارضی کشور خود کردید، پس اگر ایران به مرز‌های بین المللی خود حساس است، جای ملامت نیست. متاسفانه دولت شما در صدد برآمده که مرز‌های بین‌المللی را که خودش چندین بار به آن رای داده، به هم بزند و راه ایران را ببندد. اولین بار دولت آذربایجان در نشست آلماتی در سال ۱۹۹۱ میلادی توافق نامه‌ای را امضاء کرد که طبق آن جمهوری‌های داخل شوروی سابق مرز‌های موجود را به رسمیت می‌شناسند.

امام جمعه اردبیل با تشریح ابعاد و مفاد معاهده آلماتی خاطرنشان کرد: معاهده آلماتی در ۲۱ دسامبر سال ۱۹۹۱ در آلماتی با حضور سران کشور‌های استقلال یافته از شوروی به امضاء رسید. طبق این معاهده اتحادیه دولت‌های مستقل تشکیل و بیانیه صادر شد. برخی از بند‌های مهم این بیانیه عبارت است از:۱- کشور‌های مستقل تمامیت ارضی یکدیگر را به رسمیت می‌شناسند و هیچ کدام از دولت‌های عضو مرز‌های دولتی و رسمی یکدیگر را تغییر نخواهد داد. ۲- دولت‌های عضو در حوزه سیاسی و اقتصادی مشکلات پیش آمده را از طریق مذاکره و صلح حل و فصل خواهند کرد و از توسل به تهدید و زور پرهیز خواهند نمود.۳- کشور‌های عضو به آزادی، صلح و حقوق بشر احترام خواهند گذاشت. ۴- دولت‌های عضو متعهد می‌شوند معاهده‌هایی را که شوروی آن را امضاء و به اجرای آن متعهد شده بود به رسمیت بشناسند و اجرای آن را ادامه دهند. ۵- کشور‌های عضو متعهد به اجرای بند‌های این معاهده هستند.

 


آیت الله عاملی ادامه داد: معاهده آلماتی با حضور سران دولت‌های آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین به امضاء رسید و مهم این است که مجالس و پارلمان‌های کشور‌های عضو از جمله پارلمان آذربایجان این معاهده را به تصویب رساندند.

نماینده، ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: چند سال بعد اجلاسیه پراگ با حضور امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و شارل میشل رئیس شورای اروپا، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان برگزار شد و طرفین دوباره توافق کردند به مفاد معاهده آلماتی احترام بگذارند و تمامیت ارضی یکدیگر را به رسمیت بشناسند. حالا مدتی است که دولت آذربایجان اعلام کرده توافق آلماتی و پراگ را نمی‌پذیرد و مرز‌ها با ارمنستان نه بر اساس معاهده آلماتی در سال ۱۹۹۱ که بر اساس نقشه ۱۹۱۹ تعیین شود.

امام جمعه اردبیل افزود: بر اساس این نقشه استان سیونیک یا همان زنگزور ضمیمه آذربایجان می‌شود و منجر به قطع مرز زمینی ایران و ارمنستان می‌گردد و ایران یک راه اصلی خود به طرف اروپا را از دست می‌دهد. این ادعای آذربایجان مطابق با قواعد بین‌المللی نیست و هیچ کشوری آن را تایید نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اگر سوابق تاریخی مبنای مرز‌ها قرار بگیرد کل اوضاع دنیا به هم می‌ریزد و طبق آن باید بسیاری از کشور‌های همسایه ایران از جمله آذربایجان به ایران ملحق شود به همین جهت رجوع به تاریخ قطعاً به نفع آذربایجان نیست و ما هم چنین چیزی را نمی‌خواهیم.

آیت الله عاملی ادامه داد: نماینده سازمان ملل در امور فلسطین این هفته در اعتراض به اسرائیل که نقض توافقات قبلی را کرده گفت این درست نیست که شما یک توافق را امضاء کنید، سپس به امضاء و تعهد خود اعتناء نکنید. در این خصوص ما از دولت آذربایجان می‌خواهیم به تعهدات خود، به امضای خود و به مرز‌های بین‌المللی احترام بگذارد و آرامش و امنیت منطقه را از بین نبرد.

امام جمعه اردبیل با اشاره به تبعات بهم ریختن مرز‌ها خطاب به ملت برزگ آذربایجان اظهار کرد: از ملت فهیم آذربایجان نیز می‌خواهیم دقت کنند که اگر خدای نکرده مرز‌ها به هم ریخت و حادثه‌ای رخ داد حتماً بدانند این به معنی حمایت ایران از ارمنستان نیست، بلکه دفاع از حق مسلم ایران است و هیچ ربطی به ارمنستان ندارد و بانی اصلی کسی است که مقدمات این کار را فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: در کشور شما حتماً تبلیغ خواهند کرد که ایران قصد تعرض به آذربایجان دارد، ولی حتماً بدانید که ایران با قاطعان طریق مخالف است نه با ملت بزرگ آذربایجان، ما از اول با ملت بزرگ آذربایجان بودیم، هستیم و خواهیم بود و آن‌ها را مثل جان خود عزیز می‌دانیم. همچنان که شرعاً قانوناً و عرفاً خود را ملزم به حفظ تمامیت ارضی آذربایجان می‌دانیم و اگر خدای نکرده زمانی تعرض به آذربایجان صورت بگیرد باز مثل سابق پیش از همه ما در کنار ملت آذربایجان خواهیم بود.

 


خودکفایی در تامین انرژی‌های مورد نیاز کشور
آیت الله عاملی در ادامه خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به میزان مصرف بنزین در اولین روز عید تصریح کرد: در اولین روز عید مصرف بنزین در ایران، رکورد را نه تنها در ایران بلکه در دنیا شکست! مصرف بیش از ۱۴۴ میلیون لیتر در یک روز یک مصرف کاملا استثنایی در دنیاست. زمانی ایران در مصرف بنزین کاملاً وابسته به خارج بود. امروز به برکت تلاش مهندسین ایرانی و حمایت دولت فعلی و دولت‌های قبلی مخصوصاً همت قرارگاه خاتم الانبیاء ایران به جایگاه استثنایی در دنیا در تولید بنزین رسیده و روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند، لذا انصاف اقتضاء می‌کند که این خوداکتفایی را شاهکار جمهوری اسلامی بنامیم.

وی با تبیین عملکرد‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی در حوزه‌های گوناگون خاطرنشان کرد: زمستان گذشته تامین گاز واقعاً قابل تحسین بود و جمهوری اسلامی به کوره ده‌ها هم گازرسانی کرده و خیلی از اهل فن می‌گفتند امکان تامین گاز برای کل شهر‌های بزرگ و کوچک، روستا‌ها و بخش‌ها ممکن نیست و ایران قطعاً درمانده خواهد شد، اما ملت ما با آرامش کامل زمستان را گذراندند.

امام جمعه اردبیل اضافه کرد: رژیم سابق با همین اعتقاد گازرسانی نمی‌کرد. در زمان رژیم سابق فقط ۵۰ هزار علمک گاز در شمال تهران وجود داشت و ملت ما با مشقت غیرقابل وصف گالن‌های نفت و کپسول‌های گاز را تهیه می‌کردند، صف گالن‌های نفت و کپسول‌های گاز در اول انقلاب هنوز از یاد نسل انقلابی نرفته است و در طراحی خانه‌ها بخشی از خانه به جمع هیزم و ذغال اختصاص داشت. حالا نسل جدید تا چشم باز کرده گاز را در خانه دیده و اطلاع از گذشته کشور و از حجم عظیم سرمایه گذاری جمهوری اسلامی در این باب ندارد.

وی گفت: من خودم در پاسگاه‌های مرزی حاضر شدم و دیدم تماماً گازرسانی شده این پاسگاه‌ها گاهی در صعب العبورترین کوهستان قرار دارند، اما هم پاسگاه هم روستا‌های اطراف همه گاز داشتند، افسر پاسگاه با اشاره هیزم‌های انباشته شده در حیاط پاسگاه کشور مقابل گفت آن‌ها را برای زمستان خشک می‌کنند، ولی باز کفاف نمی‌کند و از ما خواسته اند که برای پاسگاه آن‌ها نیز گاز بدهیم.

امام جمعه اردبیل افزود: در زمان رژیم سابق برای ایران امکان صادرات گاز نبود، چون در صنعت گاز کار نشده بود و حالا جمهوری اسلامی علاوه بر تامین گاز کشور در تابستان‌ها صادرات گاز به کشور‌های همسایه دارد. احداث پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در ایران که نقش بزرگی در تضعیف تحریم داشتند؛ به برکت پیشرفت کشور در استحصال گاز بوده است؛ از جهت برق‌رسانی نیز شاهکار بزرگی شده است. روستا‌های ایران در رژیم گذشته از برق محروم بودند بلکه بعضی از شهر‌های ایران با ژنراتور تامین برق می‌کردند و نصف شب ژنراتور خاموش می‌شد؛ در حالی که در حال حاضر در کل ایران یک روستای ۲۰ خانوار پیدا نمی‌کنید که برق نداشته باشد. حتی خودم برق قشلاقی در پارس آباد با یک خانوار را افتتاح کردم این قشلاق مرا واسطه کرد که از نعمت برق برخوردار شود جا داشت جمهوری اسلامی با برق رسانی به آخرین روستای ۲۰ خانوار جشن بگیرد، اما باز در تبیین عملکرد ضعف وجود دارد.

 
برچسب ها: آذربایجان
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.