کد خبر: ۱۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
گزارشی از
نود و دومین دوره مراسم اهدای جوایز سینمایی اسکار با درخشش خیره کننده «انگل» مواجه شد و بونگ جون هو برای این فیلم کره‌ای برنده چهار جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلم بین‌المللی، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد
مراسم اسکار 2020 ، نود و دومین دوره مراسم اهدای جوایز سینمایی اسکار با درخشش خیره کننده «انگل» مواجه شد و بونگ جون هو برای این فیلم کره‌ای برنده چهار جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلم بین‌المللی، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد
۱۹۱۷ در سه بخش، روزی روزگاری هالیوود در دو بخش، جوکر در دو بخش و فورد در مقابل فراری در دو بخش اسکار دریافت کردند، اما همه این جوایز برای فیلمسازان به اندازه جوایز اصلی که به بونگ جون هو کارگردان فیلم کره‌ای «انگل» تعلق گرفت، اهمیت نداشت. جون هو با این جایزه به عنوان صاحب نخستین فیلم غیرانگلیسی زبان که موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم شد، قدرت‌نمایی جدی در مقابل سینمای امریکا کرد و...

مراسم اسکار ۲۰۲۰

نود و دومین دوره مراسم اهدای جوایز سینمایی اسکار با درخشش خیره کننده «انگل» مواجه شد و بونگ جون-هو برای این فیلم کره‌ای برنده چهار جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلم بین‌المللی، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد تا نخستین فیلمساز غیرانگلیسی زبان باشد که برنده جایزه بهترین فیلم اسکار می‌شود و بدین ترتیب نامش در تاریخ سینما ثبت شود؛ آن هم در سالی که غول‌های سینمای آمریکا یعنی چهره‌هایی چون مارتین اسکورسیزی و کوئنتین تارانتینو حضور قدرتمندی داشتند اما دست خالی این مراسم را ترک کردند.

به گزارش «تابناک»؛ مراسم اسکار ۲۰۲۰ ساعت ۴:۳۰ بامداد روز دوشنبه به وقت تهران در سالن تئاتر دالبی شهر لس‌آنجلس برگزار و رقابت جدی میان «جوکر» با کسب ۱۱ نامزدی پیشتاز این رقابت شد و «۱۹۱۷» و «روزی روزگاری در هالیوود» و «ایرلندی» با ۱۰ نامزدی بود. نتفلیکس از نظر تعداد نامزد‌ها در مراسم اسکار ۲۰۲۰ با اختلافی اندکی پشت سر غول‌هایی، چون دیزنی و سونی قرار گرفت و به یونیورسال و برادران وارنر نیز تنه زد و این تغییر فضای تولید به سینما در بالاترین سطح سینمای جهان را نشان می‌دهد که البته هنوز آثارش در دیگر نقاط جهان از جمله ایران در این سطح نمایان نشده است.

انتخاب نشدن جینفر لوپز برای «شیادان»، انتخاب نشدن آوکوافینا برای «وداع»، حضور نیافتن لوپیتا نیونگو برای «ما» در فهرست، عدم انتخاب گرتا گرویگ برای کارگردانی «زنان کوچک»، نادیده گرفتن تارون اجرتون برای «راکت من»، انتخاب نشدن کریستین بیل برای «فورد در برابر فراری»، دیده نشدن آدام سندلر برای «الماس‌های تراش نخورده»، انتخاب نشدن جورج مک‌کی برای «۱۹۱۷»، نادیده گرفتن ادی مورفی برای «دولمایت نام من است»، جا ماندن جیمی فاکس برای «فقط رحمت»، نادیده گرفتن بیانسه برای «روح»، نادیده گرفتن «یخ زده ۲»، انتخاب آنتونیو باندراس برای «درد و افتخار»، جاناتان پرایس برای «دو پاپ»، انتخاب فلورانس پیو برای «زنان کوچک» از شگفتی‌های لیست نامزد‌های این دوره از مراسم اسکار بود.

برد پیت نخستین جایزه اسکار دوره کاری‌اش را در ۵۶ سالگی برای بازی نقش مکمل در روزی روزگاری در هالیوود برد. مستند کارخانه آمریکایی به کارگردانی استفن بوگنار و جولیا ریچرت که برنده اسکار بهترین مستند بلند شد، دربارهٔ کارخانه چینی فویائو در مورین از توابع دیتون، اوهایو است که جای کارخانه تعطیل‌شده مورین اسمبلی جنرال موتورز را گرفته ‌است. اسکار بهترین فیلم مستند کوتاه نیز به «یادگیری اسکیت در منطقه جنگی» رسید که درباره گروهی از دختران نوجوان اسکیت‌باز در «افغانستان» است.

در نهایت بر خلاف لیست نامزدها، مسیر اهدای جوایز به سمت و سوی دیگری رفت و برخلاف پیش بینی‌ها، «انگل» برنده چهار جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلم بین‌المللی، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد. بدین ترتیب فیلم «۱۹۱۷» که بخت اصلی بردن جایزه اسکار بهترین فیلم محسوب می‌شد و «مرد ایرلندی»، «روزی روزگاری در هالیوود» و «جوکر» نیز بخت‌های جدی بهترین فیلم و بهترین کارگردانی بودند، دست خالی این مراسم را ترک کردند.

البته ۱۹۱۷ در سه بخش، روزی روزگاری هالیوود در دو بخش، جوکر در دو بخش و فورد در مقابل فراری در دو بخش اسکار دریافت کردند، اما همه این جوایز برای فیلمسازان به اندازه جوایز اصلی که به بونگ جون-هو کارگردان فیلم کره‌ای «انگل» تعلق گرفت، اهمیت نداشت. جون هو با این جایزه به عنوان صاحب نخستین فیلم غیرانگلیسی زبان که موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم شد، قدرت‌نمایی جدی در مقابل سینمای امریکا کرد و به عنوان نماد سینمای کره، عملاً بخشی از تاریخ سینما شد.

فهرست نامزدها و برندگان نود و دومین دوره این جوایز سینمایی به این شرح است؛

بهترین فیلم بلند​

مرد ایرلندی
جوکر
۱۹۱۷روزی روزگاری در هالیوود
اَنگل
جوجو ربیت
داستان ازدواج
فورد در مقابل فراری
زنان کوچک

بهترین کارگردانی

مارتین اسکورسیزی (مرد ایرلندی)
تاد فیلیپس (جوکر)
سم مندس (۱۹۱۷)
کوئنتین تارانتینو (روزی روزگاری در هالیوود)

بونگ جون هو (اَنگل)

بهترین بازیگر نقش اول مرد

آنتونیو باندراس (درد و شکوه)
لئوناردو دی‌کاپریو (روزی روزگاری در هالیوود)
آدام درایور (داستان ازدواج)
واکین فینیکس (جوکر)
جاناتان پرایس (دو پاپ)

نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن

سینتیا اریوو (هریت)
اسکارلت یوهانسن (داستان ازدواج)
سیرشا رونان (زنان کوچک)
چازلیز ترون (بمب‌شل)

رنی زلوگر (جودی)

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

تام هنکس (یک روز زیبا در محله)
آنتونی هاپکینز (دو پاپ)
آل پاچینو (مرد ایرلندی)
جو پشی (مرد ایرلندی)

برد پیت (روزی روزگاری در هالیوود)

 بهترین بازیگر نقش مکمل زن

کتی بیتس (ریچارد جول)
لارا درن (داستان ازدواج)
اسکارلت یوهانسن (جوجو ربیت)
فلورنس پو (زنان کوچک)
مارگو روبی (بمب‌شل)

بهترین فیلم بین‌المللی

کورپس کریستی (لهستان)
سرزمین عسل (مقدونیه شمالی)
بینوایان (فرانسه)
درد و شکوه (اسپانیا)

اَنگل (کره جنوبی)

بهترین فیلم‌نامه اقتباسی

 مرد ایرلندی
جوجو ربیت
جوکر
زنان کوچک
دو پاپ

 بهترین فیلم‌نامه اصلی

چاقوکشی
داستان ازدواج
۱۹۱۷
روزی روزگاری در هالیوود

اَنگل


بهترین مستند بلند

کارخانه آمریکایی
غار
لبه دموکراسی
برای سما
سرزمین عسل

 

بهترین انیمیشن بلند

چگونه اژدهای خود را تربیت کنید: دنیای پنهان
من بدنم را از دست دادم
کلاوس
لینک گمشده
داستان اسباب‌بازی ۴

 

بهترین تدوین

فورد در مقابل فراری
مرد ایرلندی
جوجو ربیت
جوکر
اَنگل

 

بهترین موسیقی متن

جوکر
زنان کوچک
داستان ازدواج
۱۹۱۷
جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر

 

بهترین ترانه اصلی

داستان اسباب بازی ۴
راکتمن
موفقیت
منجمد ۲
هریت

 

بهترین فیلمبرداری

مرد ایرلندی
جوکر
فانوس دریایی
۱۹۱۷
روزی روزگاری در هالیوود

 

بهترین طراحی لباس

مرد ایرلندی
جوجو ربیت
جوکر
زنان کوچک
روزی روزگاری در هالیوود

 

بهترین مستند کوتاه

در غیبت
یادگرفتن اسکیت در منطقه جنگی
زندگی از من سبقت می‌گیرد
سورمن سنت لوئیس
قدم بزن بدو چا-چا

 

بهترین چهره‌آرایی

بامب شل
جوکر
جودی
مالفیسنت: سردسته اهریمنان
۱۹۱۷

 

بهترین طراحی تولید

 

مرد ایرلندی
جوجو ربیت
۱۹۱۷
روزی روزگاری در هالیوود
اَنگل

 

بهترین جلوه‌های ویژه

نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۲۰ مشخص شدند

انتقام جویان: آخر بازی
مرد ایرلندی
شیرشاه
۱۹۱۷
جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر

 

بهترین صداگذاری

به سوی ستارگان
فورد در مقابل فراری
جوکر
۱۹۱۷
روزی روزگاری در هالیوود

 

بهترین تدوین صدا

فورد در مقابل فراری
جوکر
۱۹۱۷
روزی روزگاری در هالیوود
جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر

 

بهترین فیلم کوتاه لایو-اکشن

برادری
باشگاه فوتبال نفطه
پنجره همسایه
ساریا
یک خواهر

 

بهترین انیمیشن کوتاه

دختر
موی عزیز
کیتبول
به یاد ماندنی
خواهر

اخبار فرهنگی

 

 


 




آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.