کد خبر: ۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
با تصویب ماده‌ای جدید و عجیب،
یکی از ابهامات، چرایی مرتبط کردن مالیات بر ارزش افزوده با سفر است که هم بی ربط به نظر می‌رسند و هم این سوال را به دنبال دارد که چگونه می‌شود هم از محل بلیت هواپیما و حتی تور‌هایی که برای سفر‌های خارجی دایر می‌شوند مالیات بر ارزش افزوده گرفت و هم جدا گانه چنین مالیاتی برای مسافران خارج از کشور وضع کرد و مانع از خروج ایشان در صورت پرداخت نکردنش شد؟
سقوط ارزش پول ملی و اتفاقاتی مانند تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان کم بود، دولت و مجلس هم پای کار آمدند تا بهره مندی ایرانیان از سفر و اقتصادش کمتر شود.

به گزارش «تابناک»، این مضمون بسیاری از پیام‌هایی است که از روز گذشته در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در نقد مصوبه مجلس درباره وضع مالیات بر سفر خارجی منتشر و دست به دست می‌شود. در نقد مصوبه‌ای که برخلاف باور بسیاری، هنوز فرجام کلی اش مشخص نیست.

درباره تصویب ماده ۳۳ مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی سخن می‌گوییم که بر اساس آن، سازمان امور مالیاتی کشور موظف خواهد شد بابت خروج هر مسافر ایرانی از مرز‌های هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به عنوان مالیات از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

البته این مصوبه سه تبصره دارد که در اولی دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، خدمه وسایل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور، بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به خارج از کشور اعزام می‌گردند، دارندگان پروانه گذر مرزی و مرزنشینان و همچنین زائران اربعین و ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای کارنامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند، معاف از پرداخت این مالیات شده اند.

بر اساس تبصره دوم نیز گردشگران، ساکنین دائم یا موقت مناطق آزاد تجاری- صنعتی که صرفاً از مبدأ مناطق مذکور به خارج از کشور عزیمت می‌کنند، مشمول عوارض خروج از کشور موضوع قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی شناخته شده و در تبصره سوم، نیروی انتظامی موظف شده پرداخت شدن یا نشدن این مالبات را به روشی که سازمان امور مالیاتی مشخص خواهد کرد، کنترل نموده و از خروج مشمولانی که مالیات سفر نپرداخته اند، جلوگیری به عمل آورد.

این‌ها کلیات مصوبه روز گذشته مجلس هستند که ابهامات فراوانی آفریده و انتقادات بسیاری به دنبال داشته است، اما بسیاری از این نکته بی اطلاع هستند که مصوبه مجلس، نه از جنس «طرح»، که برآمده از لایحه‌ای‌ست که دولت تنظیم کرده و به مجلس ارسال کرده است. لایحه‌ای مفصل که تحول قانون «مالیات بر ارزش افزوده» را نشانه رفته است.

نکته مهم‌تر اینجاست که لایحه یاد شده مشتمل بر ۶۶ ماده است که روز گذشته نمایندگان تا ماده ۴۷ آن را بررسی، رفع اشکال و تصویب نموده اند و در ادامه نشست با اکثریت آرا رای به ارجاع باقی مواد لایحه یعنی ماده‌های ۴۸ تا ۶۶ به کمیسیون اقتصادی مجلس داده اند. اتفاقی که پیرو آن، می‌بایست لایحه در کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گیرد و سپس مصوبات کمیسیون به صحن مجلس بازگردد.

موضوعی ابهام برانگیز که نشان می‌دهد ساکنان خانه ملت هم در خصوص این لایحه، دست کم در مواد پرشماری از آن، ابهاماتی جدی دارند تا جایی که مجاب شده اند نظر تخصصی همکارانشان را در این خصوص جویا شده و سپس درباره آن‌ها اعلام نظر و تصمیمم گیری نمایند. فرایندی که ظاهرا در خصوص ماده‌های دیگر لایحه مانند وضع مالبات سفر خارجی نیازی به طی شدنش احساس نشده است.

این در حالی است که پیش از این و در بررسی لایحه بودجه سال آتی، نمایندگان مجلس رای به افزایش عوارض خروج از کشور برای سال ۹۹ داده و برخلاف سال گذشته که مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تصمیم مشابه ایشان مخالفت کردند، در بازخورد‌ها با موافقت وزارت تازه شکل گرفته گردشگری مواجه شدند. وزارت خانه‌ای که تا این لحظه به وضع مالیات سفر واکنشی نشان نداده اند.

البته ابهامات در خصوص مصوبه جدید فراتر از موارد یاد شده است. این را می‌شود از رصد واکنش‌های فراوان شکل گرفته در این خصوص در شبکه‌های اجتماعی دریافت که نشان می‌دهد ابهامات بسیاری به وجود آورده است. از تفاوت این مالیات با عوارض خروج از کشور که نامفهوم و عجیب است تا تلاش برای یافتن نمونه مشابه در دیگر کشور‌ها که بی نتیجه مانده است.

به این ابهامات، چرایی مرتبط کردن مالیات بر ارزش افزوده با سفر را هم باید افزود که هم بی ربط به نظر می‌رسند و هم این سوال را به دنبال دارد که چگونه می‌شود هم از محل بلیت هواپیما و حتی تور‌هایی که برای سفر‌های خارجی دایر می‌شوند مالیات بر ارزش افزوده گرفت و هم جدا گانه چنین مالیاتی برای مسافران خارج از کشور وضع کرد و مانع از خروج ایشان در صورت پرداخت نکردنش شد؟

الزام به دریافت وجوهی جدید از آن‌هایی که قصد سفر خارجی دارند و اغلبشان از مرز‌های هوایی کشور خارج می‌شوند و افزون بر عوارض خروج و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در خرید بلیت و تور، مالیات دیگری را با عنوان «عوارض فرودگاهی و هواپیمایی» می‌پردازند که آن هم روی قیمت بلیت پروازشان منظور می‌شود و این سوال را به دنبال دارد که آیا مرزی برای توقف دریافت مالیات با عناوین مختلف از این افراد وجود دارد یا خیر؟

سوالی که ظاهرا پاسخ دولت مردان و نمایندگان مجلس به آن منفی است؛ این را مصوبه روز گذشته نشان می‌دهد که تاکید چندباره مسئولان بر مخالفت شان با سفر‌های خارجی است، با این که می‌دانند و شعار می‌دهند که رونق گردشگری یکی از راه‌های برون رفت کشور از اتکا به خام فروشی، نجات اقتصاد کشور، بی اثر کردن تحریم‌های ظالمانه، مقابله با تصویر منفی ساخته شده از ایران در بسیاری از کشور‌ها و منشا اتفاقات مثبت پرشمار دیگری است. اتفاقاتی که نقطه شروع رقم زدنشان، تسهیل سفر است نه وضع انبوه مالیات‌ها و افزایش پلکانی آن‌ها در هر سال!
 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.