کد خبر: ۱۱۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
پس از ۳۰ سال بهره‌برداری انجام شد.
برای نخستین بار و بدون توقف واحد‌های نورد گرم و سرد، تعمیرات اساسی و آماده‌سازی خطوط آب سرویس نورد‌ها و لایروبی و نظافت مخازن کولینگ‌تاور پنج‌تایی فولاد مبارکه پس از ۳۰ سال بهره‌برداری مستمر با موفقیت انجام شد.

تعمیرات و لایروبی خطوط آب سرویس کولینگ‌تاور‌های نورد گرم و سرد فولاد مبارکه

به گزارش مخاطب24به نقل از شرکت فولاد مبارکه اصفهان؛مهدی ضیائی رئیس توزیع سیالات فولاد مبارکه در مصاحبه با خبرنگار فولاد به تشریح فرایند اجرا و اهمیت این پروژه مهم پرداخته است. ماحصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

آب در این واحد‌ها چه نقشی دارد؟
آب سرویس (WS) ارسالی کولینگ‌تاور پنج‌تایی که در مداری ۱۰۰ درصد بسته گردش می‌کند، جهت خنک‌کاری مبدل‌ها، الکتروموتور‌ها و سیستم‌های هیدرولیک واحد‌های نورد گرم، تکمیل نورد گرم و واحد‌های نورد سرد اعم از اسیدشویی ۱ و ۲، تاندم دو پنج‌قفسه‌ای، باکس‌آنیلینگ و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. دبی آب در گردش کولینگ‌تاور ۵۵۰۰ مترمکعب بر ساعت و دبی آب تغذیه آن ۱۵۰ مترمکعب با فشار بین ۳.۷ تا ۴.۲ بار و دمای رفت ۲۶ و برگشت ۳۶ درجه سانتی‌گراد است.

قدری در خصوص پروژه انجام‌شده توضیح دهید.
به‌منظور بهبود کیفیت آب صنعتی ارسالی به واحد‌های اشاره‌شده و در راستای کاهش رسوب، خوردگی و گرفتگی خطوط ارسال سیال، بعد از برگزاری جلسات متعدد با نواحی مصرف‌کننده آب سرویس و واحد توزیع سیالات، فعالیت تأمین خطوط جایگزین آب سرویس از مهرماه ۱۴۰۱ شروع شد و تا اواسط آبان‌ماه، آب جایگزین واحد نورد گرم (۵۱) و واحد تکمیل نورد گرم (۵۲) از خط آب صنعتی استخر‌های ذخیره آب صنعتی و همچنین آب جایگزین واحد‌های نورد سرد (۵۳) از خط چیلدواتر و آب صنعتی تأمین و احداث گردید. در ادامه، برنامه‌ریزی جهت انجام این پروژه تعمیراتی در دی‌ماه ۱۴۰۱ انجام گرفت و برای نخستین بار از تاریخ شروع بهره‌برداری فولاد مبارکه، در تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده (شات‌دان) کولینگ‌تاور پنج‌تایی با صرف ۳۷۰۰ نفر ساعت و انجام اقداماتی نظیر تأمین متریال و آماده‌سازی، برشکاری، جوشکاری، نظافت صنعتی و لایروبی، تعمیرات برق و ابزار دقیق و مکانیک و تأمین مکانیسم از واحد حمل‌ونقل به میزان ۴۵۰ ساعت صورت گرفت.

تعمیرات اساسی از ۱۱ تا ۱۵ بهمن‌ماه و پس از اتصال خط واحد نورد گرم و تکمیل نورد گرم به خط آب صنعتی و واحد‌های نورد سرد به خطوط جایگزین، تخلیه آب مخازن گرم و سرد مربوط به کولینگ‌تاور پنج‌تایی، لایروبی و نظافت کامل استخر‌های مذکور و کف سل‌های کولینگ‌تاور پنج‌تایی انجام شد و خطوط ۹۰۰ و ۳۵۰ میلی‌متری آب سرویس واحد نورد سرد و تاندم پنج‌قفسه‌ای به کلکتور اصلی متصل و لوله‌های ۵۰۰ میلی‌متری خروجی پمپ‌های کولینگ‌تاور پنج‌تایی به کلکتور اصلی تعویض شدند.

انجام این پروژه از چه نظر اهمیت دارد؟
با انجام این عملیات تعمیراتی خطوط یادشده برای ادامه روند تولید بهینه‌سازی و آماده شد. نکته بارز دیگر این فعالیت این است که تمامی فعالیت‌ها بدون وارد آوردن هرگونه توقف به روند تولید در واحد‌های نورد گرم و سرد و در مدار بودن تمامی واحد‌ها و خطوط جایگزین در صورت قطع آب سرویس بود که ضمن احداث خطوط جدید برای تأمین آب جایگزین واحد‌های ذکرشده، نظافت و لایروبی مخازن و تعمیرات خطوط کولینگ‌تاور پنج‌تایی انجام شد.

مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در این پروژه کدام‌اند؟
لایروبی مخازن کولینگ‌تاور پنج‌تایی؛ تأمین خطوط جایگزین آب سرویس برای واحد‌های نورد گرم و سرد؛ اتصال خط ۹۰۰ میلی‌متری نورد سرد به کلکتور اصلی و مصرف‌کننده‌ها؛ احداث خط ۳۵۰ میلی‌متری آب سرویس به واحد تاندم دوقفسه‌ای؛ قابلیت اتصال دو خط ۱۲۰۰ میلی‌متری برگشت آب سرویس نورد سرد به شبکه پساب صنعتی؛ تعویض لوله‌های ۵۰۰ میلی‌متری خروجی پمپ‌های استخر کلد ول به کلکتور اصلی؛ تعویض کابل الکتروموتور‌های اصلی استخر هات‌ول؛ احداث دو انشعاب انتظار برای واحد‌های نورد سرد در پیت ۵۳ به درخواست واحد نورد سرد.

به‌طورکلی اجرای این پروژه چه مزایایی را دربر داشته است؟
بهبود کیفیت آب سرویس ارسالی در راستای کاهش رسوب‌گذاری، خوردگی و گرفتگی خطوط ارسال آب سرویس به واحد‌های مصرف‌کننده؛ ایجاد خط جایگزین آب سرویس برای واحد‌های نورد گرم، تکمیل نورد گرم و نورد سرد و امکان استفاده در مواقع نیاز به عملیات لایروبی و تعمیرات در واحد؛ رضایت مشتریان آب سرویس در خصوص بهبود عملکرد سیستم‌های خنک کاری مبدل‌ها، هیدرولیک و روانکارها، کاهش دمای الکتروموتورها.

سخن پایانی؟
انجام چنین پروژه‌هایی به‌ویژه وقتی که برای نخستین بار انجام می‌شوند باید با هماهنگی و همدلی بسیاری از واحد‌های دیگر انجام شود که در این زمینه مدیریت و کارکنان نواحی گرم و سرد، تعمیرات مرکزی، حمل‌ونقل، نظافت صنعتی، خرید مواد مصرفی و در نهایت همکاران ناحیه انرژی و سیالات زحمات فراوانی متقبل شدند که از ایشان صمیمانه قدردانی می‌کنیم.

 
برچسب ها: فولاد مبارکه
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
از بیماری‌های شایع فصل بهار چی می‌دونید؟ title
حساسیت‌های بهاری، آلرژی فصلی، سرماخوردگی و آنفلوآنزا، آبله مرغان شایع‌ترین بیماری‌های دیده شده در فصل بهار هستند.
شما هم استرس جنگ با اسراییل را دارید؟ title
استرس باعث تغییرات فیزیولوژیکی مانند افزایش سطح هوشیاری، تنفس و ضربان قلب سریع‌تر، فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و افزایش تنش عضلانی می‌شود.
خاله شادونه درباره حمله دیشب ایران به اسراییل چی نوشت؟ title
ملیکا زارعی در صفحه خود در اینستاگرام نسبت به حمله ایران به اسرائیل نوشت: امشب کودکان غزه در آرامش می‌خوابند...
حمید معصومی‌نژاد: بازیگری مثل خبرنگاری سخت است title
حمید معصومی‌نژاد خبرنگار ایرانی مقیم ایتالیا با فیلم «سال گربه» برای اولین بار وارد دنیای سینما شد.
عشق فضای مجازی باعث طلاق در فضای حقیقی شد! title
مرد جوان وقتی متوجه شد همسرش علاقه زیادی به فضای‌مجازی دارد برای جدایی از وی درخواست طلاق داد.
نیویورک تایمز: ایران ۳۳۱ پهپاد و موشک شلیک کرد title
مقامات اسرائیلی در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز مدعی شدند که ایران در حملات امروز خود ۳۳۱ پهپاد و موشک کروز استفاده کرده است.
برگزیده
رئیسی: ماجراجویی جدید علیه ایران پاسخ سنگین‌تر خواهد داشت title
رئیس‌جمهور تصریح کرد: اینجانب به‌پیروی از رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و به‌پشتوانه حمایت ملت سرافراز و نیرو‌های مسلح مقتدر ایران اسلامی تأکید می‌کنم که هرگونه ماجراجویی جدید علیه منافع ملت ایران با پاسخ سنگین‌تر و پشیمان‌کننده مواجه خواهد شد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.
واکنش سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل title
سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل واکنش نشان داد.
برخورد پلیس با زنان بی‌حجاب با عنوان طرح نور title
طرح نور با هدف حفظ حریم عفاف و حجاب و مقابله با ناهنجاری‌های در سراسر کشور و از سوی فرماندهی انتظامی کل کشور از امروز اجرا می‌شود.
اگر در فضا بمیرید، چه اتفاقی برای جسد شما رخ می‌دهد؟ title
شرایط فضا ابدا برای انسان مناسب نیست به‌همین‌خاطر فضانوردان با تجهیزات فراوان و لباس‌های مخصوص از زمین خارج می‌شوند. اما آیا تاکنون فکر کرده‌اید که در صورت مردن یک فضانورد چه اتفاقی برای جسد او در فضا رخ می‌دهد؟