کد خبر: ۱۰۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ و اخبار مرتبط با آن، آنچنان انقلابی برای میلیون‌ها انسان در جای جای کره زمین برپاکرده است و جذابیت‌های خاص خود را داشته که خود را از سایر جام جهانی‌های گذشته متمایز کرده است. آنچه باعث این تمایز و هیجان وجذابیت در جام جهانی امسال شده و مخاطبانی از طیف‌های مختلف اعم از فقیر و غنی، زن و مرد، سیاه و سفید و نژاد‌های مختلف را دنبال کننده اخبار و حوادث و حاشیه‌های آن کرده، استفاده از فناوری‌های جدید است. البته که اپراتور‌های مخابراتی حاضر در جام جهانی امسال نیز از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

انقلاب فناوری در جام جهانی ۲۰۲۲

به گزارش مخاطب۲۴ به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران :ایده قطر این بود که از انواع فناوری‌ها در داخل و خارج از زمین برای تسهیل در برگزاری جام جهانی و راحتی تماشاگران بهره ببرد.
تکنولوژی‌های جذاب به کمک داوران، طرفداران و حتی تیم گسترده اجرایی این بازی‌ها آمده بودند تا آنطور که از قطری‌ها انتظار داریم، یک جام جهانی بسیار پیشرفته، مدرن، بدون نقص و با هیجان را دنبال کنیم.

در ادامه با معرفی جذاب‌ترین فناوری‌های استفاده شده در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر همراه ما باشید.

فناوری‌های مورد استفاده در جام جهانی ۲۰۲۲

از میان مهم‌ترین فناوری‌هایی که در جام جهانی قطر استفاده از آن‌ها پیش بینی شده، سیستم‌های مخابراتی و ارتباطی است که امکان به اشتراک گذاری مسابقات را با تمام دنیا فراهم کرد. این مهم بدون قطع ارتباط شبکه و با امنیت بسیار بالایی به فوتبال دوستان ارایه شد.

از جمله این فناوری‌ها که می‌توان آن‌ها را برای ۱۲ سال آینده تجسم کرد امکان تماشای زنده مسابقات بر روی تلفن‌های همراه هوشمند در هر نقطه دنیا به صورت سه بعدی، حضور مجازی در مسابقات اشاره کرد. همچنین می‌توان تصور کرد که با نصب دوربین‌هایی سه بعدی بسیار کوچکی که روی لباس دروازه بان نصب می‌شوند امکان تماشای بازی از چشم یک دروازه بان فراهم شود.

بی شک تمام این فناوری‌ها نیازمند برخورداری از یک شبکه اینترنت فوق سریع است که از طریق فیبر‌های نوری نسل جدید و ماهواره‌ها ایجاد شد از سویی دیگر، این اینترنت نه تنها امکان ارتباطات رسانه‌ای را سرعت بخشید بلکه قطر از طریق این شبکه مافوق سریع اینترنت توانست دستگاه‌های مختلفی که همزمان بر روی ترافیک، دمای هوا و امنیت مردم نظارت دارند را به طور همزمان مدیریت کند.

دقت و سرعت فناوری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

"یوهانس هولزمولر"، مدیر نوآوری فیفا در نشست خبری آنلاین خود توضیح دادکه سنسور موجود در توپ مسابقه، شتاب ضربات را اندازه‌گیری می‌کند تا در نهایت خط آفساید دقیق‌تری تشکیل شود. او توضیح داد که با وجود این فناوری، در عرض چند ثانیه پس از آفساید احتمالی، یکی از داوران تیم VAR می‌تواند وضعیت آن را بررسی کند.

طبق گزارش ESPN، سیستم جدید میانگین زمان لازم برای تصمیم‌گیری در مورد آفساید را نیز از ۷۰ ثانیه به ۲۵ ثانیه کاهش می‌دهد؛ بنابراین فیفا برای سومین جام جهانی متوالی، فناوری جدیدی را برای کمک به داوران معرفی می‌کند. فناوری خط دروازه پس از یک اشتباه داوری مشهور در سال ۲۰۱۰، سرانجام برای مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل آماده شد. سپس در سال ۲۰۱۸ و جام جهانی روسیه، سیستم کمک داور ویدیویی یا VAR برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت.

هر یک از استادیوم‌های قطر دارای ۱۲ دوربین در زیر سقف‌های خود بود که می‌توانست در یک ثانیه ۵۰ بار از ۲۹ نقطه بدن بازیکنان نمونه‌برداری کنند. سپس داده‌های ضبط شده توسط هوش مصنوعی پردازش می‌شوند تا یک خط آفساید سه‌بعدی برای کمک به تیم VAR ایجاد شود.

سیستم عظیم تهویه استادیوم‌ها

اولین نگرانی فیفا برای اهدای میزبانی جام جهانی به قطر به مسائل طبیعی و محیط زیستی در این کشور بازمی‌گشت. قطر کشور بسیار گرمی است و در تابستان دمای آن تا ۴۵ درجه هم افزایش می‌یابد. این در حالی است که بسیاری از مردم و حتی تیم‌های فوتبال به برگزاری مسابقه در این شرایط جوی عادت ندارند و قطعاَ انجام مسابقات در این دما باعث افت کیفیت آن می‌شود.

به این ترتیب قرار شد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در پاییز برگزار شود، اما باز هم دمای هوا در قطر بالاست، پس قطر با استفاده از یک فناوری خاص کوشید تا دمای داخل استادیوم را برای برگزاری مسابقات کاهش دهد.

قطر هشت استادیوم برای مسابقات جام جهانی در نظر گرفته که همگی دارای فناوری خنک‌کنندگی و تهویه پیشرفته هستند. در نزدیکی هر استادیوم مراکز انرژی قرار دارند که در آن لوله‌های آب سرد پرفشار به سمت استادیوم می‌آیند. در داخل استادیوم این لوله‌های آب سرد با دمنده‌های هوا باعث می‌شوند هوای خنک به زمین چمن و سکوی تماشاگران دمیده شود.

با این وجود هرچند دمای قطر برای بسیاری از اروپایی‌ها گرم باشد، اما حداقل فضای داخل استادیوم برای بازیکنان و تماشاگران خنک است.


تکنولوژی توپ فوتبال
این برای چهاردهمین بار است که آدیداس توپ ویژه جام جهانی را تولید می‌کند، آدیداس گفته که این توپ در موقع پرواز، سریع‌تر از هر توپ دیگری در تاریخ جام جهانی است.
همچنین سیستم تعلیق این توپ بیشترین دقت را در میان توپ‌های تولید شده تا به امروز دارد و قادر است نقطه ضربه را با دقت بالایی تشخیص دهد.

نام این توپ الریحلا (Al Rihla) نام دارد، به معنای “ماجراجویی” از زبان عربی و از فرهنگ، معماری، قایق‌های نمادین و پرچم قطر الهام گرفته شده است.

نباید فناوری نیمه خودکار بیرونی که دارای عنصری برای تشخیص آفساید است را فراموش کنیم، این فناوری بیش از ۵۰۰ بار در هر ثانیه داده‌ها را به اتاق داور ویدیویی می‌فرستد تا به طور دقیق بتوان محل ضربه به را تشخیص داد.

سیستم آفساید‌گیری خودکار

فیفا در طول برگزاری مسابقات جام جهانی قطر طبق وعده خود از سیستم جدیدی برای تشخیص موقعیت توپ و بازیکنان برای کمک به داوران در تصمیم‌گیری لحظه‌ای، سریع و قابل تکرار در آفساید کمک می‌کند.

حسگر‌های توپ با کمک ۱۲ دوربین ردیابی در دور استادیوم، هربار که توپ در موقعیت آفساید به بازیکن برسد، هشدار آفساید خودکار به کمک داوران ویدویی اداده می‌شود. در این حالت سرعت بررسی صحنه در VAR کاهش پیدا می‌کند و به سرعت مشخص می‌شود که بازیکن در آفساید بوده یا خیر؟

اپلیکیشن فیفا پلیر

برنامه FIFA Player که توسط فیفا با همکاری FIFPRO توسعه یافته، برای اولین بار در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر استفاده می‌شود. این برنامه معیار‌های عملکرد و تحلیلی، معیار‌های عملکرد فیزیکی، معیار‌های هوشی پیشرفته فوتبال مانند حرکت در عرض و بین بازیکنان، بررسی موقعیت بازیکن و میزان پرس بازیکنان رقیب به بازیکن مالک توپ را به شکل آنالیز دقیق نشان می‌دهد.

فناوری کمکی برای طرفداران نابینا

در جام جهانی قطر به منظور تسهیل استفاده افراد کم‌بینا و نابینا، برگزارکنندگان این رویداد از ابزاری به نام Bonocle استفاده کردند. این ابزار اولین پلتفرم سرگرمی بریل جهان است که با استفاده از فناوری‌های نوین، محتوای دیجیتال را به شکل بریل در اختیار نابینایان قرار می‌دهد. این ابزار دارای عملکرد‌های رمزگذاری برای حمایت از افراد دارای اختلالات بینایی است تا آن‌ها بتوانند مانند بقیه از رویداد‌های جام جهانی ۲۰۲۲ لذت ببرند.

فناوری دیگری به نام Feelix Palm در جام جهانی فوتبال در قطر استفاده می‌شود. این فناوری با استفاده از تکانه‌های الکتریکی، از طریق ارتباط‌دهنده‌های لمسی کف دست کار می‌کند تا پیام‌های بریل مانند را بدون محدود کردن حرکت فیزیکی یا شنوایی به افراد کم‌بینا منتقل کند.

ارایه سیم کارت رایگان توسط شرکت‌های مخابراتی

دو شرکت ودافون و اوریدو به هر مسافر قطر یک سیم کارت با اعتبار سه روزه برای استفاده از خدمات مکالمه و اینترنت ارایه کردند که پس از اتمام اعتبار اولیه، لازم بود تا کاربر نسبت به خرید اعتبار اقدام کند.

اگرچه در اکثر مراکز خرید، استادیوم‌ها و سایر مراکز، شما می‌توانستید به وای فای محیطی متصل شده و از خدمات اینترنتی بهره‌مند شوید. هتل‌ها و سایر مراکز اقامتی نیز ارایه خدمات رایگان اینترنتی را در دستور کار قرار داده بودند. بطور کلی می‌توان گفت در قطر در مدت زمان برگزاری جام جهانی، اینترنت تنها موردی بود که هیچ دغدغه‌ای برای مسافران جام جهانی به همراه نداشت.

معرفی شرکت‌های مخابراتی
ودافون - vodafone

ودافون شرکت چندملیتی مخابراتی بریتانیایی است که دفتر ثبت شده آن در نیوبری، برکشایر، انگلیس واقع شده است و دفتر مرکزی آن در لندن، انگلیس مستقر است.
شرکت ودافون در بیش از ۲۰ کشور فعالیت مستقیم دارد و در بیش از ۴۰ کشور دیگر نیز شرکای تجاری دارد. شرکت ودافون نخستین ارائه‌دهنده سرویس پیامک (یا اس‌ام‌اس) است. یکی از مهندسین این شرکت به نام نیل پاپ‌ورت، نخستین پیام کوتاه را در سوم دسامبر ۱۹۹۲ برای یکی از همکارانش در این شرکت ارسال کرد.

کشور‌هایی که ودافون به صورت مستقیم فعالیت دارد عبارتند از:جمهوری کنگو، مصر، غنا، موزامبیک، تانرانیا، لسوتو، قطر، عربستان سعودی، استرالیا، آلبانی، جمهوری چک، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، هلند، پرتغال، قبرس شمالی، رومانی، ترکیه، اسپانیا و بریتانیا، همچنین در بخش‌هایی از کشور‌های کنیا و سودان نیز به صورت مستقیم خدمات مخابراتی انجام می‌دهد.

ودافون در ۴۰ کشور‌های دیگر شرکای تجاری دارد که این کشور‌ها عبارتند از: ایران، بحرین، لیبی، امارات متحده عربی، بنین، کویت، تونس، افغانستان، آذربایجان، هنگ کنگ، ژاپن، نیوزلند، ساموا، کره جنوبی، تایوان، ترکمنستان، ویتنام، ارمنستان، فیجی، هند، مالزی، پاپوآ گینه نو، سنگاپور، سریلانکا، تایلند، ازبکستان، اتریش، بلغارستان، کرواسی، دانمارک، فنلاند، ایسلند، لتونی، مقدونیه، روسیه، اسلوونی، سوییس، جزیره‌های مانش، قبرس، استونی، جزایرفارو، لیتوانی، لوکزامبورگ، نروژ، سوئد، صربستان و اکراین

اوریدو Ooredoo
شرکت مخابراتی قطری-کویتی است، که در زمینه ارائه شبکه تلفن همراه، خدمات اینترنت و پهنای باند فعالیت می‌کند.

ریشه‌های تأسیس این شرکت به سال ۱۹۸۷ و راه‌اندازی شرکت قطر تلکام توسط دولت قطر بازمی‌گردد. شاخه دیگر از گروه اوریدو؛ شرکت وطنیه تلکام می‌باشد، که در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان نخستین اپراتور موبایل خصوصی کویت، در شهر کویت سیتی تشکیل شد.

در ماه مارس ۲۰۰۷ شرکت قطر تلکام اقدام به خریداری ۵۱٪ از سهام شرکت وطنیه تلکام نمود. در ماه سپتامبر ۲۰۱۲ در پی خریداری کلیه سهام وطنیه تلکام توسط قطر تلکام، سپس ادغام آنها، شرکت اوریدو شکل گرفت.

این شرکت در حال حاضر دارای عملیات در کشور‌های کویت، عربستان سعودی، تونس، مالدیو، الجزایر، سرزمین‌های فلسطینی‌نشین و بوسنی و هرزگوین می‌باشد.
دفاتر مرکزی شرکت اوریدو در کویت سیتی، کویت و دوحه، قطر قرار دارند و بخشی از سهام آن در بازار‌های بورس لندن، بورس بحرین، بورس ابوظبی و بورس قطر معامله می‌شود.

اپلیکیشن جام‌جهانی قطر

مهمانان قطر که از سراسر دنیا برای تماشای بازی‌های پرشور جام جهانی ۲۰۲۲ به این کشور آمدند، اپلیکیشن رسمی جام جهانی تحت عنوان Hayya و همچنین اپلیکیشن دیگری با نام Ehteraz برای مسایل بهداشتی را پیش روی خود دارند. با این حال، مراجع اروپایی حوزه حفاظت از داده از نقص حریم خصوصی در این اپلیکیشن‌ها خبر داده‌اند و از مردم خواستند که برای امنیت اطلاعات شخصی خود آن‌ها را دانلود نکنند.

بنا به گفته سرپرست حفاظت از داده‌های آلمان طی بیانیه‌ای، داده‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهند که این دو برنامه در زمینه دسترسی به اطلاعات شخصی پا را فراتر از آنچه مشخص کرده‌اند می‌گذارند. به عنوان مثال، یکی از برنامه‌ها حتی برقراری تماس و شماره مورد استفاده را ذخیره می‌کند. برنامه دیگر هم به صورت فعال مانع قرارگیری گوشی در حالت Sleep می‌شود. ضمن اینکه داده‌های برنامه‌ها فقط روی دستگاه کاربر باقی نمی‌ماند و به یک سرور مرکز انتقال داده می‌شود.

توصیه مسئولان آلمانی این است که اگر کاربران چاره‌ای جز نصب اپلیکیشن‌های جام جهانی قطر ۲۰۲۲ ندارند، آن‌ها روی گوشی دیگری به غیر از گوشی اصلی خود نصب کنند. سازمان‌های حفاظت از داده در نروژ و فرانسه هم توصیه‌هایی مشابه را به کاربران کرده‌اند. سازمان مربوطه در نوروژ حتی این احتمال را مطرح کرده است که دولت قطر از طریق این اپلیکیشن‌ها مشغول رصد مسافران جام جهانی قطر ۲۰۲۲ باشد؛ البته این چندان جای تعجبی ندارد، از آنجا که گزارشی جدید حاکی از نظارت گسترده قطر روی مردم با استفاده از چندین هزار دوربین است.

سازمان مربوطه فرانسوی هم از کاربران تقاضا کردکه به طور جدی به عکس‌ها و ویدیو‌های خصوصی خود توجه داشته باشند و برنامه را دقیقاً قبل از خروج از فرانسه نصب و بلافاصله بعد از بازگشت به این کشور حذف کنند. دولت فرانسه هم هرچند رابطه دوستانه‌ای با قطر دارد، ولی از طریق وزیر دیجیتال خود ژان نوئل باروت رسماً اعلام کرده است که قطر حقوق کاربران در زمینه امنیت اطلاعاتشان را به رسمیت نمی‌شناسد.

مرکز رسانه‌ای جام جهانی قطر

سایت فیفا بخشی را برای ثبت نام خبرنگاران همراه با ایمیل مرتبط با بخش مدیای جام جهانی در نظر گرفت و از خبرنگاران خواسته شده بود تقاضای خود را صرفا از این مسیر ثبت کنند.

پس از ارسال تقاضا توسط خبرنگار به ایمیل اعلام شده در سایت فیفا، به فاصله کمتر از نیم ساعت، پاسخ اولیه تیم رسانه جام جهانی برای متقاضی ارسال و خواسته می‌شد تا برای هماهنگی اقامت، بلیت مسابقات و سایر فعالیت‌ها با کارشناس معرفی شده ازتیم رسانه ارتباط گرفته شود.

خبرنگاران مستقل با ارسال ایمیل و ثبت درخواست حضور می‌توانستند پس از دریافت ایمیل تیم رسانه‌ای جام جهانی و معرفی کارشناس مربوطه پیگیری‌های لازم را صرفاً از طریق همان کارشناس تیم رسانه‌ای با پرداخت هزینه‌های محل اقامت به انجام برسانند و از خدمات مرکز رسانه‌های جام جهانی از جمله خدمات اینترنت پرسرعت، رایانه‌ها، استودیو‌های احداث شده در جای جای سالن اصلی مرکز رسانه‌ها، دریافت بلیط ورودی به استادیوم، اطلاع از محل استقرار در داخل استادیوم برای عکاسی، حضور در نشست‌های خبری و سایر امور مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای برخوردار شوند.

تبلیغات محیطی

از همان بدو ورود به فرودگاه تا تمامی خیابان‌ها و کوچه‌ها و حتی بازار قدیمی "سوق واقف " در محله قدیمی دوحه، این بنر‌های خوش و رنگ و لعاب جام جهانی با طرح لعیب و سایر نمادهاست که شهر را آذین کرده است. عمده امور به دست شرکت‌های پیمانکارای بریتانیایی انجام شده است.

بهره گیری از اکثر فنون و تکنیک‌های اطلاع رسانی و جدید‌ترین اشکال بنر با جنسی مقاوم (جنسی میان پارچه و مشما) صورت پذیرفته است. بواسطه وجود تابش خورشید و همچنین وزش باد، بنر‌هایی که برروی نرده‌های حفاظ تعبیه شده، دارای منافذی برای عبور باد است که فقط از فاصله نزدیک امکان مشاهده روزنه‌های توری شکل با خطوط منظم آن وجود دارد. چیزی شبیه پارچه‌ای توری شکل که لطمه‌ای به نوشتار و تصاویر چاپ شده وارد نمی‌آورد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
یک عکس نوشته متفاوت از دیدار کارگران با رهبری title
تصاویری از دیدار کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب را مشاهده می کنید.
رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است title
وکیل توماج صالحی گفت: رای صادر شده، اما هیچ اطلاعی از جزئیات حکم صادره نداریم و منتظر ابلاغ حکم هستیم تا اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو توسط خبرگزاری قوه قضائیه! title
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به امیر تتلو به ریاست قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی با حضور مستشار دادگاه، وکیل متهم و نماینده دادستان برگزار شد. متهم مقصودلو در پایان این جلسه دادگاه گفت: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم.
ماجرای جالب اولین دیدار عاشقانه رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی title
رضا داوودنژاد در یک مصاحبه، خاطرات جالبی از آشنایی با همسرش تعریف کرده است.
حضور دروازه‌بان استقلال در دادسرای فرهنگ و رسانه title
دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال تهران به دلیل شکایت از سوی فراجا در دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند title
در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، جمعی از کارگران سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی است title
رئیس جمهور گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.