کد خبر: ۱۰۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
آمار عملکرد صنعت بیمه در ۸ ماهه اول ۱۴۰۱ از رشد ۸۱ درصدی حق بیمه تولیدی رشته باربری حکایت دارد، در حالی که متوسط رشد حق بیمه تولیدی کل صنعت ۵۷ درصد بوده است. این رشد چشمگیر، شاید در نگاه اول بسیار مطلوب به نظر برسد، اما نگاهی تخصصی به ماجرا، از چیز دیگری حکایت دارد.

تحریم، بیمه باربری را به چالش کشیده است

به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از روابط عمومی بیمه تعاون:خبرنگار این رسانه در این باره و مسائل دیگر حوزه بیمه‌های باربری، کشتی و هواپیما، با «سهیلا شرفی» مدیر بیمه‌های باربری، کشتی و هواپیمای شرکت بیمه تعاون به گفتگو نشسته است؛ جایی که مشخص شد «اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان» چه نتایج مشهودی در بر داشته است.


در حالی که کشور با تحریم دست و پنجه نرم می‌کند و حمل و نقل کالا با مشکلاتی مواجه است، رشد قابل توجه حق بیمه تولیدی رشته باربری در آمار عملکرد صنعت بیمه، ناشی از چیست؟


سه علت را می‌توان در رشد حق بیمه تولیدی رشته باربری دخیل دانست. بخشی از این رشد، طبیعی و ناشی از عملکرد شرکت‌ها در فروش بیمه نامه باربری است.


بخش دیگر ناشی از روش آمارگیری مربوط به این رشته در شرکت‌های مختلف است. برخی شرکت ها، همه آمار‌های مربوط به حوزه ترانزیت، باربری، کشتی و هواپیما را در یک فقره متمرکز می‌کنند، اما در برخی شرکت ها، با قراردادن مدیریت‌های مجزا، آمار این رشته‌ها هم تفکیک می‌شود. از این رو، اختلاف آماری باعث عدم سنجش دقیق حق بیمه تولیدی در این رشته‌ها می‌شود.


علت سوم رشد قابل توجه حق بیمه تولیدی این رشته را هم می‌توان در رشد نرخ ارز جست و جو کرد. کالایی که پیشتر با دلار ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد می‌شد، اکنون با دلار ۴۰ هزار تومانی وارد می‌شود و این تغییر در ارزش کالای وارداتی، بر روی حق بیمه آن هم اثر می‌گذارد.


اگر ارزیابی دقیقی داشته باشیم و این موارد را به درستی تفکیک کنیم، از نظر شما رشد واقعی حق بیمه رشته باربری چقدر بوده است؟


اگر بخش ترانزیت را از آمار خارج کنیم و افزایش نرخ ارز را در نظر بگیریم، حداکثر رشد حق بیمه تولیدی در رشته باربری، ۲۰ درصد است که رقمی معقول و معمول است.


در بیمه‌های باربری، تعداد بیمه نامه‌های صادره هم می‌تواند ملاک قرار بگیرد؟
تعداد بیمه نامه صادره در رشته باربری شاخص مناسبی برای ارزیابی نیست، چون این بیمه نامه مانند بیمه نامه‌های زمانی نیست که یک سال اعتبار داشته باشد. در رشته باربری، بیمه نامه برای یک ارزش مشخص صادر می‌شود و پس از پایان عملیات باربری، بیمه نامه هم منقضی می‌شود. با این حال تعداد پروفورم‌ها می‌تواند یک شاخص ارزیابی باشد، اما در نهایت ارزش بیمه نامه‌های صادره ملاک درستی برای ارزیابی در این رشته است.


آیا برای ایجاد رشد در رشته باربری به نوآوری خاصی نیاز داریم؟
رشته باربری، مادر همه رشته‌های بیمه‌ای است و به دلیل قدمت زیاد، همه ابعاد این رشته شناخته و عملیاتی شده است. رشد بیمه نامه‌های این رشته متاثر از عوامل خارجی و محیطی است. واقعیت این است که تحریم‌های ظالمانه، شدیدا بر عملکرد این رشته موثر است. عملیات و نحوه انتقال پول بین کشور‌ها روی این رشته موثر است.


وقتی کشتی‌های خارجی به آب‌های ایران و منطقه تحریم وارد می‌شوند، بیمه نامه خارجی آن‌ها دیگر اثری ندارد و باید از بیمه گران ایرانی بیمه نامه بخرند. در چنین شرایطی، کشتی ترجیح می‌دهد اساسا وارد آب‌های منطقه‌ای کشور ما نشود. در چنین شرایطی، بیمه نامه‌ای هم فروخته نمی‌شود؛ بنابراین تحریم مساله کوچکی نیست و بر اقتصاد ما تاثیر فراوان گذاشته است. به تبع آن، بیمه باربری هم با چالش مواجه شده است.


در گذشته کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب حاکم بود، ولی الان کسی از این مسیر‌ها عبور نمی‌کند. از سوی دیگر، وقتی طرف خارجی برخی بیمه گران ایرانی را قبول ندارد، طبیعی است که بیمه نامه‌ای هم از آن‌ها نمی‌خرد.


در شرایط کنونی که به هر حال با وجود سختی ها، باز هم بیمه نامه‌های باربری تا حدودی فروخته می‌شوند، شرکت‌های دولتی بیشتر در این حوزه موفق بوده اند یا شرکت‌های خصوصی؟


اگر تحریم وجود نداشت، بدون شک شرکت‌های خصوصی در این حوزه بسیار موفق بودند. در شرایط کنونی هم البته وضعیت فعالیت شرکت‌های خصوصی بسیار بهتر از شرکت‌های دولتی و یا شبه دولتی است، اما به طور کلی شرایط تحریم، همه شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.


در حوزه بیمه کشتی و هواپیما هم همین شرایط حاکم است؟
بله، مالکان کشتی‌هایی که می‌خواهند به ایران بیایند، وارد محدوده تحریمی می‌شوند. به طور کلی تمایل عمومی برای نقل و انتقالات در سطح بین المللی کاهش یافته و بیمه نامه‌ها را هم تحت تاثیر قرار داده است.
در بیمه تعاون شرایط چگونه است؟


در بیمه تعاون اقداماتی به منظور بهبود وضعیت انجام داده ایم که به دلیل حفظ استراتژی‌های سازمانی قابل بیان نیست. در حوزه بیمه باربری، کشتی و هواپیما، بازار‌های جدیدی اضافه کرده ایم. ما سعی کرده ایم به جای این که به کیک محدود کنونی اکتفا کنیم، وارد بازار‌های دیگری شویم و از این محل هم درآمد خوبی داریم.
در بخش بین المللی هم با وجود همین تحریم ها، بیمه تعاون به عنوان یک بیمه گر خوشنام شناخته می‌شود. به ویژه در بخش کشتی، اقدامات خوبی انجام داده ایم. بیمه تعاون در این رشته‌ها به دنبال عدد‌های بزرگ نیست، بلکه به دنبال سودآوری است. رضایت مشتری و پرداخت سریع خسارت برای ما مهم است. همین عوامل هم باعث شده است که رشد حق بیمه تولیدی این رشته‌ها در شرکت بیمه تعاون، نسبت به متوسط صنعت بیشتر بوده است.


آیا سرمایه‌ای در کشور هست که تحت پوشش بیمه کشتی، باربری و هواپیما نباشد؟
بله، خیلی هم زیاد است. ماده ۷۰ قانون بیمه می‌گوید وقتی واردات انجام می‌شود، باید بیمه نامه اجباری برای آن تهیه شود، اما واقعیت چیز دیگری است. صادرکنندگان ایرانی عمدتا تلاش می‌کنند هزینه هایشان را کاهش دهند و از این رو اغلب بیمه نامه‌ای تهیه نمی‌کنند. در حوزه واردات هم که بیمه نامه اجباری وجود دارد، عمدتا بیمه نامه‌ها با ظرفیت حداقلی تهیه می‌شود. این نشان می‌دهد که فرهنگ بیمه در کشور ما نیازمند رشد است.


نرخ وقوع خسارت در رشته باربری چقدر است؟
در مراحل واردات و صادرات، تعداد خسارت کمتر است، ولی شدت آن بالاست. اصل خسارت زمانی رخ می‌دهد که کالا از گمرک خارج شده و وارد چرخه حمل و نقل جاده‌ای می‌شود. مدل و استاندارد‌های حمل کالا در کشتی و هواپیما، بسیار بالا و متفاوت با جاده است، اما در بخش حمل و نقل جاده ای، استاندارد‌ها ضعیف و نحوه عملکرد هم نامطلوب است، در نتیجه خسارت زیاد است. تنوع و انطباق وسیله حمل با کالا، باید در فرایند حمل رعایت شود که نمی‌شود!


در برخی کشورها، برای حمل کالا، نوسان وزنی تا یک کیلوگرم هم محاسبه و در بیمه نامه‌ها لحاظ می‌شود، اما در کشور ما گاه تا اضافه وزن ۲۰ کیلوگرم هم نادیده گرفته می‌شود. همین عوامل باعث بروز خسارت‌هایی می‌شود که در نهایت پرداخت آن بر عهده شرکت بیمه گر است. شرکت هم تا جایی که بتواند تلاش می‌کند مطابق بیمه نامه و ضوابط آن عمل کند.

 
برچسب ها: بیمه تعاون
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید title
علم روانشناسی می‌گوید افرادی که شخصیت قوی‌ای دارند اغلب جسورترند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. آن‌ها از ابراز عقاید خود واهمه ندارند و به طور حتم به دیگران اجازه نمی‌دهند به آن‌ها بی احترامی کنند.
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
برگزیده
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.
چرا اسرائیل از ریزپرنده برای خرابکاری در اصفهان استفاده کرد؟ title
استفاده اسرائیل از ریزپرنده برای تهاجم به یک پایگاه هوایی در اصفهان، بیش از آنکه محصول یک طراحی عملیاتی باشد، نتیجه پذیرفتن معادله جدید با ایران تا این لحظه از تنش‌ها هست.
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.