کد خبر: ۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷

وزیر اطلاعات می‌گوید: اطلاع داریم که فقط برای تهمت زدن و افترا از سوی برخی افراد، در یک مورد، بالغ بر پنج میلیون سی‌دی با محتوای غیرواقعی و سرشار از تهمت و افترا تهیه شده تا در دوران انتخابات توزیع شود.

 

 

روزنامه ایران با اشاره به این خبر نوشت: انتخابات، کارزاری سیاسی است که وجود شفافیت و تضمین اصل عدالت از لوازم اصلی و بنیادین آن است. انتخابات سالم، انتخاباتی است که مبتنی بر انصاف و کرامت انسانی باشد. از این رو هرگونه رفتار یا گفتاری که با مقوله کرامت انسان‌ها در رقابت‌های انتخاباتی مغایرت داشته باشد، غیرقابل قبول به شمار می‌رود.

 

بنابراین، این دسته از رفتارها یعنی رفتارهایی که کرامت طرف مقابل انتخابات را در مبارزات انتخاباتی مورد خدشه قرار می‌دهند اصولاً جزو اعمال نامشروع به شمار می‌روند و قوانین انتخاباتی نیز کم و بیش به تقبیح این دسته از اعمال مبادرت می‌کنند. ماهیت این دسته از اعمال به گونه‌ای است که معمولاً اصل آزادی و برابری انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان را مخدوش می‌کند.

 

هنگامی که یکی از طرفین برای تضعیف طرف مقابل به شگردهای متقلبانه یا ناجوانمردانه روی می‌آورد، اولین قربانی این دسته از اعمال، انتخاب کنندگان هستند. این دسته از فعالان سیاسی که معمولاً رفتارها و گفتارهای بدون شناسنامه و غیرشفاف را روانه بازار می‌کنند از رودررویی مستقیم با مردم هراسان هستند. اینان نگران آنند که اگر هویت واقعی خویش را برای رأی‌دهندگان افشا کنند، انتخاب‌کنندگان از آنان رویگردان شوند.

 

خوشبختانه قوانین انتخاباتی حاکم بر کارزارهای انتخاباتی در ایران و حتی قوانین کیفری این دسته از اعمال را به صراحت، مورد مجازات قرار داده‌اند. به عنوان مثال، می‌توان به ماده 608 قانون مجازات اسلامی اشاره کرد که توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانکه موجب حد قذف نباشد را جرم‌انگاری کرده و مجازات‌هایی برای آنها قائل شده است.

 

ماده 65 قانون انتخابات نیز به صورت بسیار بسیار صریح بیان می‌کند که داوطلبان نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نبوده و تنها می‌توانند شایستگی‌های خود یا داوطلب مورد نظر را مطرح کنند و هرگونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع بوده و متخلفان طبق مقررات مجازات خواهند شد.

 

بنابراین، تکلیف روشن است که قانون انتخابات صراحتاً این امر را ممنوع می‌کند که هیچ‌گونه فعالیتی علیه نامزدها مجاز به انجام نیست و حتی اگر چنین فعالیت‌هایی از طرف نامزدی صورت بگیرد، ‌چون تخلف سنگینی است، نهادهای نظارتی و مجری انتخابات می‌توانند در این زمینه به مراجع قضایی اعلام جرم کنند و این مسائل در مواردی حتی می‌تواند نتیجه انتخابات را تحت تأثیر قرار دهد.

 

در حالی که کمتر از یک ماه به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان باقی مانده است، وزیر اطلاعات نسبت به استفاده از شیوه‌های غیراخلاقی و غیرقانونی باهدف تأثیرگذاری بر روند انتخابات هشدار داد.

 

حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی در اسلامشهر، با توصیه به احزاب، جناح‌ها و نامزدهای مختلف گفت: راه رسیدن به هدف در حکومت اسلامی معصیت خدا نیست، بلکه در نظام اسلامی باید در مسیر اخلاق و صداقت حرکت کرد و افراد توانمندی‌های خودشان را جهت اطلاع مردم بیان کنند و خود را در معرض امتحان قرار دهند، نه اینکه از راه تهمت و افترا به دیگران برای خود رأی جلب کنند.

 

وی با بیان اینکه "ما باید انتخابات را به عرصه نمایش رفتار، ادب و احترام به دیگران تبدیل کنیم و از هرگونه بداخلاقی سیاسی و اقدامات خلاف قانون و دور از انتظار خودداری کنیم"، خاطرنشان کرد: ما اطلاع داریم که چه تعداد سی‌دی غیراخلاقی انتخاباتی از سوی چه کسانی عرضه می‌شود. ما می‌دانیم فقط برای تهمت زدن و افترا از سوی برخی افراد در یک مورد بالغ بر پنج میلیون سی‌دی با محتوای غیرواقعی و سرشار از تهمت و افترا تهیه شده تا در دوران انتخابات توزیع شود.

 

وزیر اطلاعات تأکید کرد که این سخنان، یک هشدار است و با متخلفان برخورد شدید قانونی خواهد شد. هشدار وزیر اطلاعات، از این رو اهمیت دارد که او با برشمردن جزئیات، اتاق‌های فکر تخریب را از دست زدن به اقداماتی از این دست، برحذر داشت.

 

سخنان علوی حاوی این نکته بود که وزارت اطلاعات نسبت به آنچه در حال وقوع است، اشراف دارد. امری که باید در محاسبات اتاق فکرها و طراحان تخریب غیراخلاقی رقیب، مدنظر قرار گیرد. وجه منفی دیگر اقداماتی از این دست، بی‌شناسنامه بودن آنهاست. به عبارت دیگر، توزیع میلیون‌ها سی‌دی تخریبی، آن هم بدون شناسنامه،‌ آسیب‌های بسیاری را متوجه جریان‌های قانونی و شناسنامه‌دار می‌کند، امری که در هشدار وزیر اطلاعات نیز می‌توان نشانه‌هایی از آن را دریافت.

 

منصوری: تخریبگران، اعتماد عمومی را نشانه گرفته‌اند

 

عضو شورای مرکزی حزب ملت ایران اسلامی، ضمن استقبال از سخنان وزیر اطلاعات، آن را زمینه‌ای برای برگزاری انتخابات سالم و رقابتی دانست و تأکید کرد که برگزاری سالم انتخابات، بستگی مستقیم به شفافیت در اطلاع‌رسانی و حضور جریان‌های هویت‌دار دارد.

 

آذر منصوری، مهم‌ترین نکته‌ای را که در انتخابات پیش رو باید مورد تأکید قرار بگیرد، رعایت اخلاق و جلوگیری از بداخلاقی‌ها در فضای مجازی دانست و افزود: افراد یا جریان‌هایی به شیوه‌های غیرقانونی دست می‌زنند که هیچ تعهدی نسبت به اخلاق ندارند و از هر وسیله‌ای برای رسیدن به هدف استفاده می‌کنند. آنان به جای اثبات خود، در جهت تخریب رقیب عمل می‌کنند تا از رأی آنان بکاهند.

 

وی اضافه کرد: جریانی به این رفتارها دست می‌زند که توان رقابت با جریان‌های دیگر، با شناسنامه و هویت مشخص در فضای سیاسی کشور را ندارد یا اینکه جایگاهی نزد افکار عمومی ندارد و بشدت نگران از دست دادن پایگاه رأی در میان مردم است. این در حالی است که توسل به شیوه‌های غیراخلاقی نیز پایگاه رأی آنان را افزایش نخواهد داد.

 

حشمتیان: تخریب‌ها زمینه دو ساله دارد

 

نایب رئیس خانه احزاب نیز با اشاره به اینکه تخریب‌هایی از این دست، زمینه دو ساله دارد، افزود: پس از انتخاب دکتر روحانی از سوی مردم، تخریب‌های گسترده‌ای علیه دولت و حامیان آن از سوی برخی افراطیون صورت گرفته و می‌گیرد که نیروهای امنیتی و انتظامی باید بیش از پیش برای مهار این اقدامات تلاش کنند.

 

قدرت‌علی حشمتیان با اشاره به تخریب‌های صورت گرفته در فضای مجازی، خواستار کنترل بیشتر این فضاها شد و خاطرنشان کرد: امروز در فضای مجازی تهمت و اتهام‌های بسیاری علیه کسانی که حتی نام آنان به عنوان نامزد مطرح می‌شود، دیده می‌شود.

 

رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان، گفت: برگزاری انتخابات سالم، پیش نیازهایی دارد که از جمله آنها حفظ شئون اخلاقی در فضای مجازی و واقعی است. رویه‌هایی مانند آنچه وزیر اطلاعات به آن اشاره کرد، نه تنها عایدی برای تخریبگران نخواهد داشت، بلکه مردم را نسبت به ساختارهای قانونی نیز بدبین می‌کند.

 

محسنی ثانی: دستگاه قضایی با قاطعیت برخورد کند

 

نماینده سبزوار و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز هشدار وزیر اطلاعات را بموقع و بجا ارزیابی کرد و افزود: اگر وزارت اطلاعات به درستی عمل کند و دستگاه قضایی با قاطعیت برخورد کند، می‌توان جلوی این تخلفات را گرفت.

 

محمدرضا محسنی ثانی اضافه کرد: اکنون جامعه با معضلات اخلاقی بسیاری رو‌به‌رو است و آموزه‌های اخلاقی و دینی چون متانت و گفتمان کمرنگ شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: بی‌اخلاقی‌ها در زمان انتخابات پررنگ‌تر می‌شود،‌ زیرا تحت تأثیر رقابت‌ها، بسیاری ترجیح می‌دهند با هر وسیله‌ای، رقیب را از میدان به در کنند.

 

ایمانی: وزارت اطلاعات برخورد کند

 

یک فعال سیاسی اصولگرا نیز به «ایران» گفت: مهم نیست کدام گروه، جناح یا افراد با هویت یا بی هویت، دست به چنین اقدامی می‌زنند، مهم این است که نتیجه این اقدامات، دلسردی مردم برای شرکت در انتخابات خواهد بود.

 

ناصر ایمانی در عین حال بر این نکته نیز تأکید کرد که نباید به این شایعات دامن زد، زیرا این اظهارات به نوبه خود فضای سیاسی انتخابات را تخریب می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه مسئولان نباید دنبال این فضاها باشند، افزود: وزیر اطلاعات باید با استفاده از ابزارهای قانونی جلوی انجام این اقدامات را گرفته و عوامل آن را شناسایی کنند.

 

منبع : عصر ایران

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید title
علم روانشناسی می‌گوید افرادی که شخصیت قوی‌ای دارند اغلب جسورترند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. آن‌ها از ابراز عقاید خود واهمه ندارند و به طور حتم به دیگران اجازه نمی‌دهند به آن‌ها بی احترامی کنند.
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
برگزیده
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.
چرا اسرائیل از ریزپرنده برای خرابکاری در اصفهان استفاده کرد؟ title
استفاده اسرائیل از ریزپرنده برای تهاجم به یک پایگاه هوایی در اصفهان، بیش از آنکه محصول یک طراحی عملیاتی باشد، نتیجه پذیرفتن معادله جدید با ایران تا این لحظه از تنش‌ها هست.
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.