کد خبر: ۱۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
جهانگیری در شبکه سه:
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: جوانان یک ظرفیت بزرگ هستند آینده یک کشور ما نباید آنان را مشغول به کارهای کنیم که سودی برایشان ندارد. سازکار سیاسی ما باید مشخص شود تا این سرمایه عظیم به هدر نرود.



اسحاق جهانگیری در برنامه گفت و گو با جوانان که از شبکه سه سیما پخش شد، در پاسخ به این سوال که آیا تقسیم‌بندی‌های سیاسی‌ها درست است و آیا این تقسیم بندی ها جوانان را درگیر منازعات سیاسی می‌کند، گفت: انتخابات نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورهای جهان مهم است و ما برای این که دمکراسی را نهادینه کنیم باید به احزاب و جریان های قدرت مانور بدهیم .

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما باید کاری کنیم که انتخابات ما به سمت حزبی شدن برود،‌سازو کار حزب مشحص است، احزاب برای اداره کشور یک سلیقه مشخص دارند و این یک تجربه موفق در تمام دنیا است. ما باید کاری کنیم که انتخابات ما به سمت پارلمانی برود.

جهانگیری خاطر نشان کرد: احزاب با ائتلاف با پارلمان می توانند سلامت انتخابات را تضمین کنند. انتخابات برپایه تحزب باعث می‌شود که مردم به افرادی که ناشناخته هستند رای ندهند و هر کسی هم وارد کارزار انتخابات نشود.

این نامزد انتخاباتی تاکید :عدم وجود تحزب و جریان‌ها باعث می‌شود افراد به مخفی کاری سیاسی بیافتند. ما در منطقه ای زندگی می کنیم که خیلی انتخابات مطرح نیست اما ایران کشوری است که انتخابات آن مهم تلقی می‌شود. باید قدم‌های بزرگی برداریم تا به یک انتخاب مطلوب برسیم.

او در ادامه با بیان این که گروهای سیاسی گرد احزاب تشکیل می شوند گفت: وجود احزاب یک نیاز جدی برای عرصه سیاسی است این امر می تواند سرنوشت یک کشور را بسازد. درست که با یکدیگر رقابت دارند اما باید این رقابت را به رفاقت تبدیل کنند.

جهانگیری تاکید کرد: منافع ملی باید بر هر چیزی ارجحیت داشته باشد ، منافع ملی باید خط قرمز ما باشد و ما بر این اساس اقدام کنیم.

او در ادامه افزود: جوانان یک ظرفیت بزرگ هستند آینده یک کشور ما نباید آنان را مشغول به کارهای کنیم که سودی برایشان ندارد سازکار سیاسی ما باید مشخص شود تا این سرمایه عظیم به هدر نرود.

جهاگیری در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که برای رفع آسیب‌های اجتماعی چه برنامه‌ای دارید عنوان کرد: هر وقت بحث جوانان مطرح می شود نمی‌دانم چرا تهدیدهای جوانی مطرح می‌شود جوانان فرصت‌هایی هستند که در کشور ما وجود دارد. قشر تحصیل کرده جوانان می‌تواند ده‌ها فرصت برای کشور ایجاد کنند.

او افزود: باید قبل از این که اعتیاد را درمان کنیم به سراغ این برویم که چرا جوانان سراغ اعتیاد می‌روند. وقتی جوانان ما محدودیت‌ها را در مقابل خود می‌بینند، دنبال شادی و نشاط می‌گردند اما آن را نمی‌بینند. کنسرت و سینما می‌خواهد برود به مشکل بر می‌خورد و با محدودیت رو به رو می‌شود و به اعتیاد روی می‌آورد.

این نامزد انتخاباتی تاکید کرد: نباید فرصت جوانی را از جوانان بگیریم مردم ایران هیچ‌گاه پا از ارزش‌ها فراتر نگذاشته‌اند و همیشه آن را رعایت می‌کنند.

برخی با برخوردهای انتظامی دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت : این دولت تمام تلاش خود را برای رفع آسیب‌های اجتماعی به کار برد. بعضی‌ها با برخورد‌های انتظامی فقط می‌خواهند صورت مسئله را پاک کنند. این اشتباه است و باید ما مشکلات را ریشه یابی کنیم.

او خاطر نشان کرد: آسیب‌های اجتماعی برای مقام معظم رهبری بسیار مهم است. گزارشاتی در این زمینه تهیه شد و به ایشان ارائه شد. چندین جلسه با حضور رهبری و سایر سران قوا گذاشته شد و مسائل اجتماعی مورد بحث قرار گرفت.

جهانگیری افزود: در وزارت کشور شورای اجتماعی با ریاست رئیس جمهور تشکیل و مشکلات مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهایی نیز ارائه شد.

این نامزد انتخاباتی خاطرنشان کرد:‌ امروز دیگر اعتیاد جرم نیست بلکه بیماری است که باید در طول یک مدت درمان شود،‌دیگر نباید این نگاه بر خانواده شخص معتاد باشد که آنها خانواده یک فرد مجرم باید این نگاه برداشته شود .

آمار اعتیاد در جامعه کاهش یافته است

او خبر داد: خوشبختانه امروز آمار اعتیاد کاهش پیدا کرده است مراکز ترک اعتیاد نیز به وجود آمدند که به این امر کمک شایانی کرده اند

این نامزد انتخاباتی در پاسخ به سوالی درباره روند کاهش تورم بر سطح معیشت مردم چقدر تاثیر داشت گفت: تورم معنای عامیانه‌اش این است که وقتی میزانش بالا می‌رود به همان اندازه در آمد مردم هم کاسته می‌شود. به این معنا که اگر کسی دو میلیون تومان حقوق می‌گیرد و تورم ۳۰ درصد است او باید ۳۰ درصد از حقوق اش را برای تورم خرج کند که در این شرایط برای کسی که حقوق پایینی دارد معیشت سخت و دشوار می‌شود و اتفاقا کسانی که ثروتمند هستند و املاک و دارایی هایی فراوانی دارند در این شرایط وضعیت مناسبی پیدا می‌کنند؛ چرا که قیمت املاک و دارایی های آنان به شدت افزایش پیدا می‌کند که یکی از دلایل رشد جهشی مسکن در دولت قبلی نیز همین بوده است.

سفره مردم در دولت قبل کوچک شده است

او ادامه ادامه داد: مردم ظرف دوره کوتاه در سال‌های گذشته شاهد این بودند که ارزش دارایی‌شان به یک سوم کاهش پیدا کرد و هیچ ایرانی نبود که ازآن دوران ضرر نکرده باشد. سفره مردم در آن دوران کوچک شد و مردم وقتی به بازار می رفتند می دیدند که نمی‌توانند کالایی که می خواهند خریداری کنند.

جهانگیری عنوان کرد: هر چه تورم کمتر شود معنایش این است که قدرت خرید مردم بالاتر می‌رود و ما اگر بتوانیم تورم را به نقطه‌ای برسانیم که در برابر آن درآمد مردم را بیش از میزان تورم افزایش دهیم وضع مردم عوض می‌شود. به همین دلیل در سال‌های اخیر تمرکز دولت به کاهش تورم بود؛ چراکه همه ایرانی‌ها از آن وضعیت در رنج و ناراحتی بودند. اما این نکته هم وجود دارد که مردم دیدند که در دوره ای با تورم ۴۰ درصدی یک باره  از ارزش دارایی‌های‌شان کاسته شد اما در حال حاضر به صورت ۵ درصدی این میزان تورم در حال کاهش است و همین موضوع نشان دهنده نیازمندی به کار بیشتر و زمان بیشتر برای حل مشکل تورم است.

ایجاد صندوق سپرده‌گذاری برای خانه اولی‌ها

جهانگیری در پاسخ به اینکه در بخش مسکن چه برنامه ای برای تامین مسکن ارزان برای جوانان دارید گفت: یکی از مسایلی که جوانان با آن روبرو هستند مسکن است و اتفاقی که در طی سالهای گذشته افتاد، جهش قیمت مسکن بود. برای خانه اولی‌ها صندوق سپرده گذاری ایجادشد تا وجهی را بگذارند و دولت دوبرابر آن به آنها وام دهد که در تهران ۸۰ میلیون تومان است و در شهرستان ۶۰  میلیون تومان است که فکر می کنم اگر حدود ۳۰ یا ۴۰ میلیون سپرده بگذارند با وامی که دریافت می کنند بتوانند در برخی نقاط تهران آپارتمان ۲۰۰میلیونی تهیه کنند .

او ادامه داد: هشت درصد سود مناسبی است و در دوره ۲۵ ساله باز پرداخت می شود و کسی که از سپرده اولیه استفاده می کند می تواند با مجموعه اقداماتی که برای خانه اولی ها در نظر گرفتیم دارای مسکن شود. تصمیمی که برای روستاییان گرفته شد این است که سالی ۲۰۰ هزار سپرده بتوانیم پرداخت کنیم و در بافت فرسوده تسهیلاتی را برای جوانان در نظر گرفتیم که امکانات بیشتری را به وجود می آورد تا جوانان صاحب مسکن شوند .

سالی یک میلیون نیروی کار به بازار کار مراجعه می‌کند

جهانگیری در رابطه با اشتغال پایدار جوانان که از مهمترین مسایل دغدغه ایران است گفت: متولدین دهه ۶۰ به مقطعی رسیدند که ازدواج و اشتغال دغدغه اصلی آنهاست و سالی یک میلیون نیروی کار به بازار کار مراجعه می‌کند. اکنون ۵ میلیون دانشجو داریم که سالی یک میلیون فارغ التحصیل می شوند که کار می کردند .

بیش از ۱۰۰ هزار متخصص در شرکت‌های دانش بنیان فعال هستند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بحث شرکت های دانش بنیان از جمله تمهیدات دولت است گفت: شرکت‌های دانش بنیان از جمله شرکت‌هایی است که فارغ التحصیل را می‌توان جذب و برای اشتغال موردحمایت قرار داد.بیش از ۱۰۰ هزار نفر متخصص در این شرکت ها فعال هستند که عمدتا از دانشجوها تشکیل شده است و از کارهای دیگری که نسبت به آن توجه شده این است که در کنار دانشگاه پارک علم و فناوری احداث کنیم که دانشجو بتواند از این مرکز رشد استفاده کند و ایده هایش را به فناوری تبدیل کند و اگر علاقمند بود خود سرمایه گذاری کند و یا با گروهی ایده ها را به سرمایه گذاری برساند.

او گفت: بسته‌ای تهیه کردیم که فارغ التحصیلان در بنگاه‌های صنعتی مشغول شوند و در دوره‌های شش ماهه مورد حمایت دولت قرار گیرند. کار دیگری که انجام شده است بنگاه کوچک و متوسط است که توسط کارآفرینان ایجاد می شود که در این بنگاههای کوچک می‌توان با ۶۰ میلیون سرمایه گذاری ایجاد تولید کرد.

جهانگیری با اشاره به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری گفت: سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال استباط می‌شود که نیاز به تلاش بیشتر دارد و اشتغال جز از طریق تولید و سرمایه گذاری در کشور محقق نمی‌شود. ایجاد اشتغال راه خود را دارد و اگر بخواهیم پایدار بماند باید فضای تولید و سرمایه گذاری را فراهم کنیم. امیدواریم بتوانیم از این چالش به سلامت عبور کنیم.

موضوع مواد مخدرصنعتی نگران کننده است

جهانگیری در پاسخ به این سوال که به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری چه برنامه‌ای برای رفع آسیب‌های اجتماعی و معضل مواد مخدر صنعتی و جدید دارد، گفت: در این راستا مهمترین اقدام، انجام کارعلمی، تخصیص منابع و ایجاد نهادها و ساختارهای لازم است که این اقدامات تا حدودی صورت گرفته و باید ادامه یابد. البته مسئله مواد مخدر صنعتی بسیار جدی و نگران کننده است و باید در این زمینه اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.

او با اشاره به اینکه رسانه ملی در این زمینه دارای اهمیت و مسئولیت بیشتری است، ادامه داد: رسانه‌ها مخصوصا رسانه ملی باید به جوانان آگاهی دهند و برایشان توضیح دهند، مواد مخدر چگونه زندگی‌شان را نابود می‌کند. باید مراکز مختلفی نیز در وزارت بهداشت و درمان پیش بینی شود و در هنگام تهیه این طرح‌ها خانواده‌ها بیش از هر چیز اهمیت دارند.در این میان نقش مادر بسیار حیاتی است، در نتیجه وزارت رفاه که در این زمینه طرحی با تمرکز روی خانواده تهیه کرده‌است.

جهانگیری در پاسخ به این سوال که برای پیاده‌سازی و اجرای اقتصاد مقاومتی چه برنامه‌ای دارد، ادامه داد:  من در این زمینه بیشتر از بقیه کاندیدها در جریان هستم، چرا که در حال حاضر مسئول اجرای  اقتصاد مقاومتی در دولت هستم. طرح اقتصاد مقاومتی با ۵ رویکرد؛ اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد برونگرا، اقتصاد عدالت بنیان و اقتصاد مردم محور به اجرا درآمده‌است. اقتصاد مقاومتی به همه بخش‌ها از جمله بخش خصوصی ارجاع شده است، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز در ۳۴ بند به همه بخش‌های دولت ارجاع شده  و شامل مواردی همچون صادرات گاز، برق  و استفاده از میادین مشترک می‌شود.

اقتصاد مقاومتی موجب انسجام در ارکان نظام است

 او ادامه داد: قصد داریم با بهره از سیاست‌های اقتصاد مقاوتی از شرایط بحران عبور کرده و اقتصاد کشور را شکوفا کنیم. اقتصاد مقاومتی موجب انسجام در ارکان نظام است، از آنجایی که فرمان رهبری است، همه قوا هماهنگ بوده و می‌خواهند آن را اجرا کنند.با تعیین سال ۹۵ به عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، اولویت‌ها دولت در این زمینه مشخص گردید. درهمین راستا ازهمه نهادها در پایان سال گزارش رفتیم و من شخصا به همه استانها در این زمینه سرزدم. استاندارها نیز فعال شدند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.