کد خبر: ۱۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳
رییس‌ جمهوری در جلسه هیات دولت با گرامیداشت سالروز توافق هسته‌ای:
رییس‌ جمهوری در جلسه هیأت دولت با گرامیداشت 23 تیرماه؛ سالروز توافق هسته‌ای ایران با 1+5، ضمن تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به عهد خود در توافق هسته‌ای پابرجا و متعهد است، گفت: اگر روزی 1+5 بخواهد از تعهدات خود سر باز بزند، ما کاملاً آمادگی داشته و از لحاظ توانمندی هسته‌ای در شرایطی هستیم که در زمان کوتاهی می‌توانیم به نقطه مطلوب خود دست پیدا کنیم.
جلسه امروز هیات دولت
سایت تدابیر به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه گفت: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به نفع همه کشورها و صلح، امنیت، ثبات و توسعه جهانی بوده و نقض آن به ضرر همه خواهد بود و هرکس بخواهد شروع‌ کننده باشد، بازنده سیاسی در صحنه بین‌المللی است.

رییس‌ جمهوری با ابراز امیدواری از اینکه برجام موجب توسعه داخلی، ثبات منطقه و صلح و امنیت بین‌المللی شود، افزود: ضروری است  همه براساس منافع ملی، عقلانیت و در راستای اجرا و استحکام برجام و بهره‌برداری عمومی از آن در سطح منطقه و جهان تلاش کنند.

روحانی با تقدیر از دست‌اندرکاران و مسئولان برجام و توافق هسته‌ای در بخش‌های مختلف و تشکر از تلاش همه رسانه‌ها بویژه رسانه ملی در طول مدت مذاکرات و پس از آن برای آشنا کردن افکار عمومی با زوایای گوناگون این مسأله، بر ضرورت تنویر افکار عمومی برای بهره‌برداری بیشتر از فضای پس از برجام تأکید کرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی، استفاده از فضای بوجود آمده پس از برجام را در سایه وحدت، انسجام و هم‌افزایی امکان‌پذیر دانست و گفت: باید از این فرصت برای توسعه کشور و اشتغال جوانان بهره‌برداری کنیم.

رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود نیز اظهارداشت: برجام به مفهوم تفاهم در اصل مذاکرات، در 23 تیرماه به نتیجه رسید و اجرای آن از 26 دی ماه آغاز شد و اینکه در برخی رسانه‌ها عنوان شده که یکسال از اجرای برجام گذشته است صحیح نیست و از اجرای برجام کمتر از 6 ماه گذشته است.

روحانی با اشاره به اینکه می‌توانیم 23 تیرماه را به عنوان روز تعامل با جهان بنامیم، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این روز برای همه جهانیان ثابت کرد از لحاظ قدرت سیاسی، آنچنان توانمندی و تبحری در مسایل سیاسی، منطق و موضوعات فنی و حقوقی دارد که می‌تواند برای حل موضوع پیچیده بین‌المللی با قدرت‌های بزرگ مذاکره کرده و از حق ملت ایران به خوبی دفاع کند.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه برخی همواره از مذاکره هراس داشته و می‌گفتند قادر به مذاکره سیاسی نیستیم، افزود: 23 تیرماه ثابت کرد همانطور که در میدان جنگ قادریم در برابر توطئه‌های جهانی بایستیم و با آنها مقابله کنیم و برای ملت پیروزی به ارمغان آوریم، در صحنه سیاسی، حقوقی و فنی هم این قدرت را داریم و می‌توانیم از حقوق ملت دفاع کنیم.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه یکی از گزینه‌های پیش روی ملت ایران قبل از مذاکرات و توافق هسته‌ای، تداوم تحریم‌ها و افزایش فشارها بود، اظهار داشت: اگر آن روند قرار بود ادامه پیدا کند، امروز فروش نفت در کشور به صفر می‌رسید، تحریم‌ها و تهدیدات روز به روز بیشتر و فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از دید آنها غیرقانونی تلقی می‌شد.

روحانی با تأکید بر اینکه یکی از موفقیت‌های برجام برداشتن سایه تهدید از سر مردم بود، گفت: پرونده ایران در شورای امنیت ، در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار داده شده بود که زمینه را برای حمله نظامی به ایران آماده کنند و حتی در این زمینه به تفاهم هم رسیده بودند. مذاکرات توانست بهانه برای تهدیدات را برطرف و قدرت سیاسی، حقوقی و فنی ما را برای جهانیان آشکار کند و روشن شد فعالیت هسته ای و غنی‌سازی، حق مسلم ملت ایران است.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه به واسطه برجام تحریم‌های تسلیحاتی برداشته شده و ما قادر به ارتقاء قدرت دفاعی و نظامی خود هستیم، گفت: البته امروز هم برای خرید برخی تسلیحات هنوز با پیچ و خم‌هایی مواجه‌ایم، اما در این راستا توانسته‌ایم موانع را برطرف کنیم.

روحانی با بیان اینکه پیش از توافق هسته‌ای دشمنان ما را به موضوعی واهی و بی‌ریشه مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای متهم می‌کردند و با تبلیغات این موضوع را در افکار عمومی جهان توسعه می‌دادند، گفت: با حل مسأله پی.ام.دی روشن شد که اتهامات به ایران، بی‌اساس بوده و ما هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهیم بود و موضوع حائز اهمیت برای ما توانمندی در غنی‌سازی به عنوان مسأله‌ای فنی و علمی بوده است.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه به واسطه توافق ، تحریم‌های مربوط به هسته‌ای در همه زمینه‌ها برداشته شده، خاطرنشان کرد: البته در برخی زمینه‌ها از جمله بانک‌ها هنوز به روال مد نظر و مورد انتظار نرسیده‌ایم، هر چند قدم‌های خوبی در این راستا برداشته شده و ارتباطاتی با بانک‌های بزرگ دنیا برقرار شده است.

روحانی با تأکید بر اینکه باید از فضای بوجود آمده، حداکثر استفاده و بهره‌برداری را داشته باشیم، افزود: هیچ‌کس نباید تردید داشته باشد که به واسطه مذاکرات، توافق هسته‌ای و اجرای برجام، فضایی برای ما بوجود آمده که در آن بهتر می‌توانیم فعالیت اقتصادی، دفاعی و فناورانه داشته و فناوری هسته‌ای را با آرامش بیشتر توسعه دهیم.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه ضروری است از این فضا برای افزایش رفاه و حل مشکلات اقتصادی مردم به بهترین شکل استفاده کنیم، اظهارداشت: اینکه امروز عده‌ای بخواهند راجع به واژه‌ها و کلمات در برجام بحث کنند در جای خود اشکالی ندارد، اما لازم است به جای پرداختن به حاشیه، به استفاده مطلوب از این فرصت بپردازیم.


آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.